23948sdkhjf

Svensk modeexports framgångar

Svensk klädexport 2007 har nått nio miljarder. För drygt tio år sedan var motsvarande siffra hälften. Exportsiffrorna är resultatet av en förädling som skett i Sverige, ett svenskt företagande med bland annat design, produktions- och logistikplanering.

Tidigare bestod branschen av 80 procent produktion och 20 procent utveckling, men i dag är förhållandena de omvända. De flesta textil- och modeföretag hade också 2007 en god hemmamarknad även om det vek av något nedåt i slutet av året. En bransch som lyckats ta tillvara den globala ekonomins möjligheter. Framsynta och innovativa modeföretag som förmår läsa av vad marknaden efterfrågar. Design – av tradition och med ett rikt kulturarv skapas en miljö för kreativt nyskapande. Kvalitet och funktion beträffande såväl mode som sport- och arbetskläder. Att konkurrenter plagierar kläder och säljer dem under eget varumärke är ett växande problem för designers, formgivare och företag. Kina tog nyligen beslut om att minska sitt exportstöd till teko-branschen. Förhoppningsvis kommer kineserna även att börja vidta krafttag mot piratkopieringen av kläder. Fler av de nystartade svenska modeföretagen är snabbväxande, det är därför av största vikt att Sverige har ett bra och flexibelt företagsklimat. Ännu finns ingen färdig statistik för december med enligt beräkningar uppgår den totala svenska tekoexporten till 16,7 miljarder kr för 2007. Av dessa var klädexporten 9,2 miljarder kr. 7,5 miljarder kr avsåg export av inredningstextiler och olika specialvävnader för tekniskt/industriellt bruk.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083