Sveriges har tappat marknadsandelar för varuexporten
Exportrådet har jämfört 20 viktiga länders exportmarknadsandelar. Det är 14 länder i Västeuropa, USA och Kanada samt Japan, Kina, Indien, Sydkorea och Australien. Undersökningen visar att Sverige mellan den första och den sista treårsperioden tappat mer exportmarknadsandelar än åtta andra västeuropeiska länder, men har fyra länder bakom sig i jämförelsen. USA och Japan tappade mer än något land i Västeuropa. I värde tappade Sverige dock inte mer än 5 procent av sin andel av de 20 ländernas varuexport. Däremot ligger Sverige i toppklass för tjänsteexporten, vars andel ökade med 33 procent. Resultatet redovisas dels totalt, dels för branscherna livsmedel, råvaror, läkemedel, kemi exkl. läkemedel, papper, stål, metallmanufaktur, maskinindustri, telekom inkl radio, tv, elektroindustri exkl. tele, fordonsindustri, flyg och rymd, möbler samt instrument. Därmed täcks så gott som hela det svenska exportutbudet på varusidan. - Vi har även via IMF tagit fram exporten av tjänster och från respektive lands nationalräkenskaper har vi hämtat jämförande utveckling i fasta priser för total export av varor och tjänster, säger Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo. Tyvärr sker valutaomräkningar på radikalt olika sätt vilket gör det svårt att addera ihop underlaget från de olika källorna. Kina är som väntat den stora vinnaren med en närapå tredubblad andel för varuexporten mellan perioderna. Kina går fram och erövrar stora positioner för de flesta branscher. Indien ökar från en lägre nivå, men fördubblar sin andel av de 20 ländernas export. I mindre skala har också Sydkorea haft stora exportframgångar. Det finns samtidigt västeuropeiska länder som vinner marknadsandelar. Tyskland vann marknadsandelar i alla 14 undersökta branscher. Österrike och Holland har också haft en framgångsrik utveckling för sin varuexport. För tjänster har Irland och Danmark haft ännu större framgångar än Sverige.