Lätta lastbilar ökade tolv procent
Det har hänt mycket inom lätta lastbilar, de med en totalvikt på upp till 3,5 ton, under de senaste åren. I princip har hela vagnparken modifierats till att bli än ”nyttigare” nyttofordon än tidigare. Skåpbilarnas lastutrymmen har generellt blivit fyrkantigare vilket är en klar fördel oavsett om bilen ska användas som paket- eller servicebil. Allt fler, även de riktigt små skåpbilarna, rymmer idag en EUR-pall (1 200 x 800 mm). Flertalet skåpbilar, oavsett storlek, utrustas med inredning som konstruerats för att passa en viss yrkesgrupp. Det gör arbetet effektivare och ökar chansen att kunna arbeta ergonomiskt rätt. Designen på dessa bilar påminner allt mer om varandra. Inte bara påminner, i flera fall är bilarna identiska så när som bilens emblem i fronten. Design typ kilformad tegelsten minskar luftmotstånd, bränsleförbrukning och miljöutsläpp. Den nya generationen lätta lastbilar har blivit säkrare och komfortablare, men än finns mycket kvar att göra. Exempelvis är det anmärkningsvärt att det som idag är en självklarhet i personbilar saknas i många lätta lastbilar. Exempelvis är ESP (antisladd) och ASR (antispinn) standard bara i ett fåtal fabrikat medan andra erbjuder det som tillval. Det finns i övrigt moderna lätta lastbilar där dessa system inte ens finns som tillval. Dåligt! 2007 lanserades flera nya lätta flakbilar och det märks på den ökande försäljningen av Mazda, Nissan och Toyota. Här finns även nykomlingen på svenska marknaden, Isuzu. Å andra sidan minskade Fiat kraftigt och Chevrolets framgång är tillfällig och beror på en mycket attraktiv prissättning. Skoda har återvänt till den lätta lastbilsmarknaden, dock inte med en flakbil. I slutet av året lanserade Citroën, Fiat och Peugeot en ny klass mindre skåpbilar. Riktigt små, under fyra meter långa, men med lastkapacitet på omkring ett halvt ton och rymmandes 2,5 kubikmeter. Även Renault har visat en bil i samma klass. Fler nyheter lanseras i början av 2008. En helt ny serie trillingbilar från Citroën, Fiat och Peugeot har redan aviserats och även i denna klass finns en nyhet från Renault. Det gör att vi inte blir förvånade om modellen även lanseras som Nissan och möjlighen även Opel. Försäljningen av lätta lastbilar ökade tolv procent, men detta var inte tillräckligt för fjolårsvinnaren Volkswagen som ökade hela 26 procent! Med 12 099 sålda enheter har importören ett gott försprång till tvåan Nissan (4 686 enheter). Renault (4 198 enheter) fick se sig slagna av allianspartnern Nissan, och fjärde mest sålda lätta lastbil blev Ford (3 833 enheter), som spottade upp sig nästan 35 procent under fjolåret. Marknaden erbjuder flera mycket intressanta lätta lastbilar, både som skåp- och flakbilar, och det ska bli spännande att följa försäljningsutvecklingen 2008.