23948sdkhjf

Första godståget på Botniabanan!

Den första godstransporten från fabrik har lämnat BAE Systems Hägglunds AB i Örnsköldsvik för att via en kortare sträcka av Botniabanan frakta godset till slutkund i Holland.

- Det är mycket glädjande att vi nu har inlett den kommersiella trafiken på banan även om det ännu är i blygsam omfattning, säger Botniabanans vd Lennart Westberg. - Den här transporten är helt i linje med vårt miljötänkande och våra önskade logistikflöd Premiärfärden gjordes onsdag 13 februari. Innan solen gått upp körde bangårdsoperatör Peiry Hanzon lok och vagn lastad med två stridsfordon från BAE Systems industrispår in på Botniabanan. Återigen kan BAE Systems nyttja järnvägen från fabrik till slutdestination. I detta fall hade dessutom kunden, den holländska staten, ställt som krav att transporten skulle ske per järnväg av miljöskäl - något som BAE Systems gärna tillgodoser. Liknande transporter har gjorts till Schweiz. Botniabanan AB:s formella överlämnande till Banverket av denna bandel kommer att ske oktober 2008 när hela etapp 1 mellan Örnsköldsvik C och Husum öppnas för kommersiellt bruk för godstrafik. Tills dess kör BAE Systems och dess godsoperatör Green Cargo på så kallat byggspår. - De kör på vår anläggning, som vore de entreprenörer, med helt speciella trafikeringsregler. Det visar att Järnvägsstyrelsen har förtroende för vårt regelverk, säger Alf Karlsson, chef för Botniabanan AB:s infrastrukturförvaltning. Hela Botniabanan, från Umeå till Nyland, Ångermanälven, där den ansluter till Ådalsbanan, kommer att tas i drift augusti 2010.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068