Vevaxelbearbetning med skräddarsydda vändskär
Vevaxlar utsätts för mycket stora påfrestningar och därför erfordras högsta precision i tillverkningen. Vid vevaxelbearbetningen använder Audi sju olika typer av vändskär från Ceratizit. Skären har utvecklats i nära samarbete med maskintillverkaren GFM. - Vevaxeln är en ytterst viktig komponent i en motor. Den omvandlar kolvarnas linjära rörelse till en roterande rörelse. Vevaxeln utsätts för enorma krafter. Vi tillverkar sex olika typer av vevaxlar här. Ämnena kommer i form av smidda komponenter till oss. Ett obearbetat ämne för 3.0 TDI motorn väger 26 kilo, den färdiga vevaxeln väger 18 kilo, säger Zoltán Szathmári, processplanerare och ansvarig för verktygsteknik hos Audi Hungaria. Krav på vändskär är bland annat gott motstånd mot termisk chock, processäkert skärmaterial, med snäva måttoleranser, lång livslängd, innebär lägre verktygsväxlingskostnader och slät yta, minskar friktion och slitage.