KTH:s nya skola ska stärka näringslivets konkurrenskraft
- Ambitionen är att utveckla olika former av partnerskap. Närmast ska vi träffa företagsledare för ett 20-tal konsultföretag. Konsultföretagen anställer mer än en tredjedel av våra studenter och för dem är det viktigt att kunna rekrytera rätt kompetens, s Ett exempel på redan fungerande partnerskap är tävlingen FFLA, Future Female Leader Award, där KTHs kvinnliga sistaårsstudenter tävlar om traineeutbildningar. FFLA drivs i partnerskap med AstraZeneca, Electrolux, Ericsson, Skanska, Scania och Sandvik och ska lyfta fram kvinnliga ingenjörers karriärmöjligheter i industrin. Ett annat viktigt syfte med KTH Företagssamverkan är att sprida KTH:s kompetens till företag som kan vidareutveckla och nyttiggöra skolans forskningsresultat. - Vi ska satsa på fortbildning för anställda inom näringslivet. Redan nu märks ett stort intresse hos företagen för bland annat utbildningar inom miljö- och energiområdet. Här ligger KTHs forskning i framkant, säger Eric Giertz. Numera väljer studenter inte bara utbildningsprogram, utan snarare lärosäte. KTH har hittills klarat sig bra i konkurrensen med andra svenska högskolor. Men på en avreglerad och internationell utbildningsmarknad måste KTH ta nya initiativ. Därför kommer vi också etablera partnerskap med företag i olika sektorer för att lärare och elever ska få mer kontakt med företagen, säger Eric Giertz.