23948sdkhjf

Fyrtio år sedan Volvo 164 lanserades

Det är nu fyrtio år sedan den lanserades— Volvo 164. Det var en prestigemodell i det större segmentet för lite drygt 25 000 kronor och det var Volvos första sexcylindriga modell på över tio år.

I augusti 1968 presenterade Volvo sin nya modell, som alltså fick modellåret 1969. Modellnamnet 164 visade att den till skillnad från 140-serien hade en sexcylindrig motor och att det var en större bil för de mer prestige- och lyxbetonade segmenten. Det var Volvos första sexcylindriga motor på mer än tio år sedan Volvo lade ner tillverkningen av PV830 år 1957. Kort efter det att den modellen lades ner startades ett projekt med syfte att ta fram en ersättningsmodell. Från början hade man tänkt sig en V8-motor, men de planerna skrinlades och i stället blev det en rak sexcylindrig motor på 2,7 liter med en potential att växa till tre liter. Korta ledtider gällde inte vid utvecklingen av den nya motorn, men till slut kunde Volvo presentera den nya B30-motorn med följande beskrivning: "Volvo-teknikerna arbetar alltid med framtiden och bakom den nya motorn ligger tusentals konstruktions- och provningstimmar, goda erfarenheter av tidigare Volvo-motorer och utnyttjande av motorteknikens senaste landvinningar. B30-motorn är uppbyggd efter samma grundprinciper som den tidigare så välkända och berömda B18-motorn och den har alla de konstruktionsfördelar och finesser som givit den mindre motorn världsrykte för driftsäkerhet och slitstyrka." Prestandamässigt var den nya B30-motorn i nivå med branschens övriga treliterssexor, men på ett område kom Volvos tekniker före konkurrenterna – nämligen med avgasrening som standard! Genom att ändra på förgasarsidan och insugningssystemet fick man en betydligt bättre förbränning vid låga varv än vad som annars var vanligt. De åtgärder man vidtog var bl a termostatreglering av förgasarna som höll bränsleblandningen konstant oberoende av yttertemperatur samt extraspjäll i insugningsrören som under kraftig virvelbildning ledde blandningen till förångning. Resultatet var avgaser med låga halter av både koloxid och kolväten. Vid körning på högre varv stod spjällen öppna och blandningen kunde passera direkt in i motorn utan förångning eftersom förbränningen då är tillräcklig ändå. Redan 1971 introducerades 164E med bränsleinsprutning, något som betydde mycket för modellen. Med sina 175 hästkrafter var B30E Volvos dittills effektstarkaste motor. Med 164 lades också grunden för kommande sexcylindriga Volvo-modeller, idag representerad av främst S80. Volvo 164 ersattes hösten 1974 av den nyutvecklade modellen 264 – också med en V6-motor som hängde med ända till 1990. Volvo 164 var en lyxbil som år 1970 kostade 25 300 kronor i sin enklaste variant en en manuell fyrväxlad låda. Den dyraste varianten med automatlåda och soltak kstade 27 150 kronor. Som jämförelse – en Volvo Amazon kostade samma år omkring 17 500 kronor...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.061