Avancerade fleropar för tunga komponenter
Alfa Laval är ett av Sveriges äldsta och största teknikföretag, grundat redan på 1800-talet för att kommersialisera resultaten av Gustav de Lavals utvecklingsarbete inom bl a separationsteknik. Hela 92 patent och 37 företag startades runt Gustav de Lavals uppfinningar! År 1883 startade han med sin partner Oscar Lamm AB Separator, som var föregångaren till dagens Alfa Laval. Idag är fortfarande separeringstekniken en kärnverksamhet inom Alfa Laval, tillsammans med de två områdena värmeöverföring och flödeshantering. Alla områdena har stor betydelse för industriföretag inom t ex verkstad, processindustri, energiproduktion eller livsmedelsindustri. Produkterna säljs i cirka 100 länder och man har tillverkning i 20 stora enheter runt om i världen – tolv i Europa, sex i Asien och två i USA. Alfa Laval sysselsätter globalt cirka 11 500 anställda. För år 2006 redovisades en omsättning på 19,8 miljarder kronor, med Europa som viktigaste marknad. Alfa Lavals tillverkning av separatorer sker bland annat i Skogstorp i Eskilstuna. Där träffar vi Oskar Gustafsson och Karl Aurenius, som båda är djupt engagerade i ett pågående utvecklingsarbete i produktionen. Oskar Gustafsson är ansvarig för produktionsutveckling inom Alfa Lavals separatatortillverkning, och Karl Aurenius är projektledare för de båda anskaffningsprojekten som vi här ska se närmare på. - Separatortillverkning sker inom Alfa Laval vid flera fabriker runt om i världen, varav Skogstorp är en, förklarar Oskar Gustafsson. Vi går ut i tillverkningsverkstäderna, förbi bland annat stationer för leveransprovning av separatorer. - Produktionen här är uppdelad i grupper efter storleken på de komponenter som vi tillverkar, berättar Oskar Gustafsson. - Sedan några år pågår här ett övergripande projekt som syftar till en generationsväxling och modernisering av maskinparken och utbyggnad av vår produktionskapacitet. Det är marknadsutvecklingen som driver detta, med bland annat en ökad efterfrågan. Så är vi framme i en nybyggd hall, där de nu aktuella stora fleroparna står. Det är en M100 från österrikiska WFL och en Unicom 6000 från holländska Unisign. Runt maskinerna pågår ett intensivt men lugnt och målmedvetet arbete med provning av olika funktioner som hjälpsystem, styrsystem, intrimning av postprocessor etc. - WFL har sedan slutet av 80-talet varit en vanlig maskin hos Alfa Laval, efter en jämförande utprovning som resulterade i att Alfa Laval efter hand köpte ett antal WFL-maskiner, berättar Oskar Gustafsson. WFL M100 är en riktig tungviktare, och trots att- Vi använder här bara Coromant Capto-hållare i storlek C8, det är vår standard för både svarvverktyg och drivna verktyg, berättar Oskar Gustafsson. Och det kan säkert behövas en stadig hållare. Motorn för drivning av fräsverktyg ger en effekt upp till 2De stora detaljerna har bearbetningstider som ger operatörerna tid för andra uppgifter medan maskinen kör. Hos Alfa Laval har man gått in för att utföra gradningen efter bearbetning som ett sådant moment. Bredvid de flesta maskinerna, även WFL M100, står ett saxbord för uppläggning av bearbetad detalj och för att ge en ergonomisk arbetsplats för gradningsarbete med olika verktyg. Vi går en sväng för att ta en bild av en sådan sidooperation, och passerar grupper av olika maskiner. Inte alla är av den avancerade typ som WFL representerar. Oskar förklarar: - Vi går efter en princip vi kan kalla "rätt maskinkoncept" för varje uppdrag eller operation. Det innebär att vi för enkla detaljer väljer maskiner som uppfyller just den operationens krav, medan komplexa uppgifter läggs i maskiner som är anpassade för höga krav. I den nybyggda hallen pågår också intrimning och utbildning på den nyinstallerade Unicom 6000 från Unisign. Det är en fyraxlig vertikalsvarv, med kapacitet att rotera arbetsstycken med upp till 2 m diameter. De ligger på paletter som kan köras på en bana (y-axel) ut till en växlingsstation, och över den banan löper en portal med x-axel i portalens riktning och vertikalt en z-axel med en vertikal verktygsspindel, där man även kan fästa hållare för svarvverktyg. Därmed kan man både svarva, även vertikalt, samt fräsa och borra. Som tillbehör kan man förse den vertikala spindeln med ett vinkelhuvud med horisontell verktygsspindel, som enkelt sätts fast. - Unisignmaskinen köptes för att klara en volymökning för produktgruppen stora separatorer, och en viktig orsak till att vi valde denna maskin var att riggningsstationen för paletterna var utrustad med samma fina lagring som används vid bearbetningen i maskinen. Det betyder att den viktiga uppspänningen, som vi redan kommenterat, blir opåverkad vid inkörning i maskinen, säger Oskar Gustafsson. Även denna maskin är byggd med hög kapacitet för drivna verktyg och med samma hållarsystem, Coromant Capto C8. Verktygsmagasinet är byggt för 140 verktyg, både drivna och svarvverktyg. - Varje detalj bearbetas här med 20–60 verktyg, säger Oskar Gustafsson. Maskinen är utrustad med Siemens nya styrsystem Solution Line. - Unisign fyllde nyligen 35 år som tillverkare av verktygsmaskiner och har sitt ursprung i en tillverkning av maskiner för produktionen av DAF-bilar, berättar Ulf Dickner vid TL Maskinpartner, som har agenturen för både WFL och Unisign. Tillverkningen av roterande detaljer till separatorer ställer alltså höga krav på bl a centreringen av detaljen före bearbetning. Hur man spänner upp detaljen är mycket viktigt. Kast får i princip inte förekomma. - Vi har små partistorlekar, mellan en och fem detaljer är det vanliga, så vi har inga möjligheter att köra in oss. Det måste bli rätt från början, säger Oskar Gustafsson: - Till dessa funktionskrav kommer också att materialet i dessa detaljer, alltid rostfritt stål av högsta kvalitet, också är dyrt och att det kan dessutom vara svårt att få tag i. Felkörningar ger stora problem!