Autoliv renoverar sin maskinpark
Autoliv i Hässleholm har cirka 250 anställda. I pressavdelningen görs bland annat ryggramar till stolarna i Volvo XC90 och S80. Autoliv i Hässleholm har på senare tid plockat hem en press och ett hundratal verktyg och andra maskiner från sina underleverantörer. – Det har visat sig att det i många fall är mer lönsamt att vi har presslinjerna hos oss i stället för att lägga ut det på underleverantörer i olika länder, säger Ola Brogate, produktionstekniker på Autoliv i Hässleholm. Autoliv i Hässleholm har sedan tidigare flera pressar från SMV Industrier. – Eftersom SMV sköter såväl akut- som förebyggande underhåll på alla våra mekaniska pressar är det en stor rationell fördel att ha pressarna på samma ställe. SMV har en gedigen kunskap och en mångårig erfarenhet om våra pressar vilket är mycket värdefullt för oss, säger Ola Brogate. Många ställer sig frågan om det verkligen kan vara lönsamt att renovera en gammal press. – Jodå, säger Johnny Engström, tekniker på Autoliv. – Har man en press av bra kvalité är det ofta ekonomiskt försvarbart att byta slitagedelar och integrera ett nytt styrsystem. På så sätt får man en ny press till ett mycket bra pris. SMV har åt Autoliv helrenoverat en Aros Aral-160 samt försett pressen med nytt kombinerat riktverk/valsmatare modell CSF300. Presslinjen har utrustats med SMVs styrsystem Multi för press och valsmatare. Presskraftsmätaren är integrerad i styrsystemet. Autoliv investerade även i en ny SMV haspel modell H2000. Detta gör att denna förhållandevis gamla maskin nu klarar sina nya arbetsuppgifter såväl som alla säkerhetskrav med bravur. Med det nya styrsystemet och det helt nya kombinerade riktverket och valsmataren blir pressen mer effektiv än tidigare. På frågan om varför Autoliv valt såväl pressar som service och underhåll från SMV i Smålandsstenar säger Ola Brogate: – Våra pressar får helt enkelt inte stå still. Vi är mycket nöjda med det nära samarbete vi har med SMV, som sköter akut- och förebyggande underhåll på ett exemplariskt sätt. Och det tjänar vi pengar på, avslutar Ola Brogate.