Svensk limvetenskap fångar GM
– De har lagt märke till att vi är aktiva med forskning inom limområdet. Bland annat genom ett doktorandarbete med Saab Automobile, som ju ägs av GM. – Blair Carlson hade erfarenheter av Saab och kände därför till vårt arbete. Dessutom jobbar en av våra färdiga doktorer, Kent Salomonsson, vid University of Michigan, i staden Ann Arbor, i en grupp som arbetar intimt ihop med GM. – Det handlar om hur man gör beräkningar på en limfogad bilkaross. Biltillverkare vill generellt kunna minska vikten på bilen idag, och ett bra sätt att göra det på är att ersätta stålstrukturer med höghållfast stål eller aluminium. Eller kompositmaterial. Och där är limning bra som fogmetod, mycket bättre än punktsvetsning. Svetsning av olika material är som bekant svårt. – Möjligheter till fortsatt god finansiering av verksamheten, men också att vi får med oss en av de riktigt stora fordonstillverkarna på vad vi gör. Dessutom blir det en internationalisering för oss; med GM i ryggen kan vi knyta kontakter med universitet i USA. – Det är sex stycken vid det här laget, på sex år. – Tre av dem är kvar här, bland annat som lektorer. Två av dem har gått vidare ut i industrin, till Epsilon i Göteborg och Saab Automobile, och en är just nu vid University of Michigan. En slutade efter licentiatexamen och finns nu även på Epsilon.