Fyrhjulsdrift vanligare på lätta transportbilar
Dangel är ett franskt företag som bygger om flera bilmärken till fyrhjulsdrift. I samband med lastbilsmässan i Jönköping besökte företaget Sverige och demonstrerade flera modeller av Peugeots lätta lastbilar med fyrhjulsdrift på en motocrossbana i Vimmerby. Dangel är bestämd motståndare till transmissionslösningar som innehåller elektronik. Istället använder man den gamla mekaniska viscokopplingen för att få driv i bakaxeln. – Peugeots modeller ska ju i huvudsak köras på vanlig landsväg och bara den sista sträckan på knöligare underlag, påpekar Igor Verbrugghe, marknadschef för Dangel. Detta innebär att bakaxeln bara kopplas in när föraren kör på tvåans växel och motståndet blir stor nog. Då kopplas bakaxeln in automatiskt. När motståndet minskar återgår bilen till framhjulsdrift. Nya Peugeot Partner hade Sverigepremiär på mässan i Jönköping och var en av de modeller som visades i fyrhjulsdriven version och förutom bakhjulsdriften hade Dangel bytt till större hjul och upphöjd upphängning. Frigången blir därmed 20 cm. Växellådan på Peugeot Partner har dessutom byggts ut med en reduktionssats som har två lägen där drivet kan minskas till 64 procent av vad ettans växel har. I den större Expert nöjer vi oss med en normal växellåda eftersom den är så pass flexibel. Igor Verbrugghe menar att viscokopplingen har stora fördelar som att den är helt mekanisk och relativt lätt jämfört med konkurrerande lösningar. Låg vikt är viktigt i transportbilar, där varje kilo i bilens egen vikt tar bort motsvarande i lastkapacitet. – Men viscokopplingen har en nackdel. När man startar från stillastående tar det någon tiondels sekund innan bakaxeln börjar arbeta. Vi har därför startat ett utvecklingsprojekt där vi själva på Dangel ska ta fram en ny mekanisk/magnetisk koppling som ska ge samtidig start av både fram och bakaxel. Den ska vara klar om två år, säger Igor Verbrugghe.