Nominerade till Swedish Steel Prize 2008
De höghållfasta stålen har stora fördelar jämfört med andra material, menar Martin Lindqvist, chef för SSABs Division Tunnplåt. De är starka, lätta att använda och ger smäckra konstruktioner som klarar mer uppgifter. Till det kommer en mycket konkurrenskraftig kostnadsbild. Årets fyra nominerade bidrag har alla fyra använt sig av avancerade höghållfasta stål och följer de tidigare pristagarnas höga nivå när det gäller kreativitet och banbrytande konstruktionstänkande. Kuhn Audureau från Frankrike som har utvecklat en ny arm för gräsklipparaggregat för montering på traktorer till klippning av vägrenar och vägkanter. Armkonstruktionen i höghållfast stål är mer än 20 procent lättare än tidigare modell och har cirka 20 procent bättre lastkapacitet. Konstruktionen bidrar till lägre bränsleförbrukning, bättre ergonomi och minskad belastning på fordonet. LKAB, Sverige, nomineras till priset för en ny järnvägsvagn som löser företagets behov av att transportera mer järnmalm. Den nya vagnkonstruktionen i höghållfast stål är lättare och även slitstarkare än tidigare modell. Resultatet är en mer underhållsfri vagn med cirka 25 procent bättre lastkapacitet. Utan att totalvikten påverkas tar den nya vagnen 100 ton malm jämfört med tidigare 80 ton. Miljökonsekvensen blir en lägre energiförbrukning per transporterat ton malm. Modec från Storbritannien utvecklar eldrivna transportfordon och har med hjälp av höghållfast stål utvecklat ett nytt lätt och starkt chassi. Chassit i höghållfast stål är grunden till ett nytt fordon som har bättre lastkapacitet, vilket ger direkta fördelar för miljön. Företaget har även fått en enklare produktion och lägre materialkostnader. Silos Cordoba, Spanien, har nominerats till årets Swedish Steel Prize för utvecklingen av en ny silokonstruktion i höghållfast stål. Företaget är stor tillverkare av modulbyggda silos som tillverkas i fabrik och slutmonteras hos kund. Den nya konstruktionen är cirka 25 procent lättare, mer lättmonterad och cirka 30 procent billigare att transportera. De lägre transportkostnaderna beror till stor del på lägre bränsleförbrukning till följd av minskad vikt.