Saab 9-X Air - framtidens cabriolet
Den har rejäla bakre takstolpar som utgör den bakre infästningen för det platta fällbara taket. Stolparna förankrar samtidigt ett stort glasparti som sveper runt sittbrunnen och inkluderar en separat nedfällbar bakruta. Om taket är uppe eller nere spelar ingen roll. Med taket nere men bakrutan alltjämt på plats färdas man öppet men dragfritt. Med uppfällt tak liknar 9-X Air en äkta kupé. 9-X Air har utvecklats parallellt med konceptbilen 9-X Biohybrid. Biopower-motorn på 1,4 liter kombinerar en rad egenskaper som Saab definierar som "prestanda under ansvar – dvs måttligt format, turboladdning, biobränsleanvändning och hybridteknik". Med bränslet E85 (85 procent bioetanol och 15 procent bensin) ger motorn 200 hk (147 kW). Det ger bilen en acceleration 0–100 km/h på 8,1 sekunder och ett beräknat koldioxidutsläpp på endast 107 gram per kilometer vid blandad körning. För att spara vikt och utrymme har konstruktörerna valt att göra taket av textil och inte av metall. Det öppnas och stängs helt automatiskt och vecklas smidigt ihop i tre sektioner under en skyddskåpa bakom sittbrunnen. Bakrutan mellan takstolparna glider automatiskt ner under kåpan för att ge plats åt tygtaket. Sedan höjs bakrutan på nytt så att de åkande omges av en sammanhängande "glasveranda" utan tak. Saab 9-X Air har ingen utan vanlig baklucka. I stället glider "bagageutrymmet" fram som en byrålåda under bilens bakre belysningsramp. Utrymmet är stort nog för två golftrunkar. Konceptet har skapats under ledning av formgivaren Anthony Lo.