Autodesk gillar snygga saker
Autodesk köpte företaget Moldflow under sommaren. Som ett brev på posten har därefter det 20-tal Solid Works-återförsäljare som sålt Moldflow slutat med detta. I stället forceras arbetet på att ta fram egen programvara för plastsimulering inom Dassault Systèmes Solid Works Corporation. – Autodesk har stor kassa och det innebär att det kommer fler uppköp som av Moldflow framöver. Vi tittar på företag som kompletterar och stärker kvaliteten på de digitala prototyperna, i hela kedjan från skapandet, till visualisering och simulering, säger Mads Storgaard, försäljningschef för Autodesk Manufacturing Solutions i Norden. När vi träffar honom i slutet av september menar han att svensk industri måste bli bättre på att tillgodose behovet av god design. Idag är det allt svårare att konkurrera enbart med pris och kvalitet – i stället är det ofta designen som avgör en produkts framgång. – Vad är viktigast – att en produkt är billig, har avancerade tekniska egenskaper eller ett snyggt och trendigt utseende? För de flesta är givetvis kombinationen av de tre det ultimata målet. Men när konsumenter idag tvingas välja ur ett stort utbud, står det klart att produktens design i allt högre utsträckning är det som avgör köpet. Ett tydligt exempel på fenomenet är ipod, den stilrena mediaspelaren som blivit en veritabel försäljningssuccé och som medverkat till att blåsa nytt liv i Apple. Han menar att svenska industriföretag måste satsa ytterligare på sin produktdesign och i större utsträckning än tidigare använda tekniska plattformar som gör det möjligt. Sveriges konstruktörer måste få tillgång till de specialverktyg som krävs för att med 3D-teknikens hjälp kunna utveckla, kommunicera och producera nya, övertygande konstruktioner. En väsentlig aspekt är att från allra första början skapa information digitalt – och sedan hålla den digital i alla led i kedjan, utan "förluster" av data. Så är det dock inte än. Idag sker majoriteten av designarbetet på whiteboard eller papper; många använder sig dessutom av fysiska modeller i form av pluggar eller lermodeller när de ska kontrollera och kommunicera sina idéer. Dessa format går inte omedelbart att omsätta i digital form. För att underlätta designerns arbete är en övergång till digitala format att föredra. Både designer och konstruktörer gynnas av system med digital lagring av information, där designerns ritningar enkelt kan integreras med andra system. På detta sätt skapas ett informationsflöde – även kallat en digital pipeline – mellan de tre viktiga faserna design, konstruktion och produktion. På så vis blir inte bara designarbetet utan hela arbetsprocessen mer effektiv, med ofta drastiskt minskade kostnader och kortare ledtider som andra positiva bieffekter. – Digitala prototyper kopplar samman avdelningar och arbetsgrupper inom ett och samma företag – från de industridesigner som skapar och visualiserar produkterna, via utvecklingsingenjörerna som bygger produktmodellen och fram till produktion. Att se de olika faserna som en enda process snarare än som enskilda enheter är nödvändigt för företag som snabbt vill kunna ta fram produkter med optimal design och därmed behålla sin marknadsledande position, menar Mads Storgaard.