23948sdkhjf

Kris i fordonsindustrin - Ingenjörsförslag till Regeringen

Onsadagen den 22 oktober visades en Volvo V50 i ett miljöanpassat utförande framför Näringsdepartementet i Stockholm. Den hade en förbrukning av diesel på låga 0,45 l/100 km och koldioxidutsläpp på 118 g/km, och uppfyllde med råge EUs nya stränga miljökrav.

Bakom arrangemanget stod för en gångs skull inte Volvo Personvagnar, utan lokalavdelningen av Sveriges Ingenjörer vid Volvo PV. Verkstäderna frågade Christian Grante och Dan Blomberg, båda styrelseledamöter i lokalavdelningen, om anledningen till att man nu visade bilen, som förut bara varit utställd vid den nyss avslutade bilsalongen i Paris. - Vi vill visa att kompetensen finns hos Volvo, att vi kan bygga miljöanpassade bilar, förklarar Christian Grante. Men bakgrunden är mer allvarlig än så. Göteborgsingenjörerna ville visa upp den snyggt gröna V 50 med 1,6 l dieselmotor för regeringen i samband med att man överlämnade ett förslag på hur bilindustrin och därmed en hel region ska kunna räddas. Klart är att de anställda inom Volvo är djupt oroade över krisen inom bilindustrin, speciellt då inom ägaren Ford. Nu vill man stärka Volvos ställning, genom att peka på de kunskaper och den vilja till utveckling som finns ?på ritborden, i datafilerna och i labben?. På mycket kort tid (C30 på tre månader!) och med enastående insatser har denna anda drivit fram en utveckling av den trio mycket bränslesnåla bilar som Volvo visade i Paris. - Vi har arbetat med luftmotstånd, rullmotstånd och växellådorna, berättar Christian Grante. Vad som än händer med Ford och Volvo vill man behålla den spetskompetens som finns inom företaget, och inte riskera att nyckelpersoner försvinner till andra jobb. Då hotas mer än 100 000 jobb i Västsverige, menar ingenjörerna. För det gäller inte enbart Volvo PV, utan därtill den underleverantörsstruktur som även levererar till Saab Automobile, Volvo Lastvagnar och Scania. Skulle Volvo PVs stora del av beställningarna försvinna, kan ökade kostnader hota lönsamheten i leverantörskedjan, med risk för en dominoeffekt. - I andra länder satsar man från statligt håll på stora stödinsatser för sin fordonsindustri. I USA går man in med motsvarande 25 miljarder kr, i Tyskland och Frankrike med liknande stöd, förklarar Christian Grante. Magnus Sundemo, ordförande vid Akademikerna/Sveriges Ingenjörer vid Volvo PV, överlämnade sin organisations förslag till i tur och ordning miljöminister Anders Carlgren, näringsminister Maud Olofsson, stadsminister Fredrik Reinfelt och arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin. Så här löd förslagen i korthet: 1. Inrätta ett institut för hållbar mobilitet Det ska arbeta med framtidens bilmodeller som klarar både säkerhets- och miljökrav, oven serva IT-företag och internationella företag som behöver spetskompetens. Ett startbidrag behövs för att att sätta igång i början av 2009. 2. Bilda ett fristående utvecklingsbolag Det ska säkra framtida kompetens- och resursförsörjning inom miljö- och mobilitetssktorn. Starbidrag behövs för att komma igång tidigt 2009. 3. Våga diskutera ägandet av Volvo PV Volvos ägare Ford har mycket stora problem på hemmaplan, och det är stor risk att Volvos problem på hitsidan Atlanten kommer i skymundan. Inför detta hot kan inte den svenska regeringen hålla sig passiv utan måste agera nu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062