Sveriges största kranbil
När en Kågeröd Flak och Svets AB fick en förfrågan om att bygga bilen var tveksamheten stor. Med utrustad kran, stabil kranram och stödben som var breda nog för att åstadkomma tillräcklig stabilitet, såg man att tjänstevikten skulle hamna på 32 ton eller mer. Vd Tony Borg på Kågeröd Flak och Svets AB tog kontakt med Peter Marcelius på Påbyggnads Teknik i Löddeköpinge för att få en grundlig teknisk utredning. En detaljerad viktberäkning gav att tjänstevikten skulle bli 31 460 kg och då var det bara 540 kilo kvar till last av utrustning. Frågan var om de teoretiska beräkningarna skulle stämma med verkligheten. Om tjänstevikten översteg 32 ton skulle bilen klara inte en registreringsbesiktning. Att konstruera denna kranbil skulle bli en verklig utmaning men Påbyggnads Teknik antog utmaningen. Resultatet blev en Palfinger PK 150002HPLS på 150 tonmeter med kranarm på 34 meter som är monterad på en Volvo FM 400 8x2. Kranbilen utrustades med extra breda stödben som placerades långt bak. Två extra stödben placerades framför bilens kylare. Kranramen gjordes extra styv för att undvika svaj i den 34 meter långa kran armen. Det komplicerade bygget gjordes i ett samarbete mellan ägaren och användaren, Bärarelaget Krancenter i Helsingborg, och Kågeröd Flak och Svets AB. För att få maximal framkomlighet på trånga byggarbetsplatser har lastbilen utrustats med styrning på de två främre axlarna och på den sista axeln. För att kranen ska utnyttjas på bästa sätt är det viktigt att den är placerad på exakt rätt ställe så den når dit man önskar. Kranens smidighet gör att den blir väldigt arbetseffektiv. Kranbilen kan också transportera byggmateriel och byggbodar inom byggarbetsplatsen. Då överskrids visserligen totalvikten på 32 ton, men det är tillåtet på en byggarbetsplats.