23948sdkhjf

Helt fullbokat på Subcontractor

Snart är det dags för Elmia Subcontractor i Jönköping. Som vanligt är det fullt på mässan och utställare står i kö för att få vara med. En anledning till mässans popularitet är att "här gör man affärer". Verkstäderna har pratat med några av utställarna på årets Subcontractor.

En sak som inte förändras, trots oroliga tider på finanssidan, är att Elmia Subcontractor är "fullsatt". Verkstäderna ringer upp projektledaren Jonas Ekerot för en lägesrapport en månad innan mässan: – Vi har slutsålt och 200 företag på väntelistan, inte en kvadratmeter finns kvar! Den internationella profilen är oförändrat hög, med utställare från över 30 länder blir deras andel cirka 27 procent. En snabb granskning av listan visar att ryktet om Elmia Subcontractor når långt, ända bort till Fjärran Östern, till länder som Malaysia, Taiwan, Sydkorea och Indien, men även många östeuropeer från länder som Ryssland, Bulgarien, Ungern, Slovenien eller Rumänien. Vid förra årets Subcontractor hade Fordonskomponentgruppen arrangerat "matchmaking" mellan Tier 1-leverantörer och deras leverantörer. Det blev nyttiga möten, där många diskussioner fick en fortsättning efter mässan, berättar Svenåke Berglie vid Fordonskomponentgruppen för Verkstäderna. – Den direkta orsaken till att dessa möten ordnades var en studie av strukturen i branschen som vi låtit genomföra och som visade att Tier 1-leverantörerna importerade detaljer och komponenter till ett ett värde av cirka 40 miljarder kronor för att sedan leverera till OEM, förklarar Svenåke Berglie. – Vi menar att en del av de inköpen kunde läggas på svenska leverantörer i stället och därför fortsätter vi på årets Subcontractor med att ordna förbokade möten mellan de båda grupperna av leverantörer så att den här frågan kan diskuteras och kanske få andra lösningar. Det är ett sätt att utveckla affärerna och den internationella närvaron, vilket krävs i vår bransch. I år har vi som mål att få med fler Tier 1 och Tier 2-företag, säger Svenåke Berglie: – Drygt en månad innan mässan öppnar har vi tolv, tretton Tier 1-företag med och arbetar för att öka antalet möten vid Subcontractor. Att trycket är så hårt förklarar mässans projektledare Jonas Ekeroth med att mässan faktiskt genererar ett stort antal konkreta affärer. – Tio procent av utställarnas omsättning kommer enligt oberoende mässundersökningar från deltagandet i Elmia Subcontractor, framhåller han. Här grundläggs årligen affärer företag emellan för mer än 18 miljarder kronor. Ingen annanstans i norra Europa finns det chans att på så kort tid träffa så många som är seriöst intresserade av underleverantörsindustrin, menar han. Det beror på att endast underleverantörer till tillverkningsindustrin bereds plats vilket gör träffsäkerheten hög. Inför årets mässa har konceptet utvecklats så att även företag som inte deltar som utställare skall kunna vara med. Genom matchmakingen "b2fair" kan leverantörer och köpare i förväg anmäla sitt intresseområde för att under mässan kunna kopplas ihop för affärssamtal. Och i likhet med förra året kommer Automotive Supplier Days att upprepas, dagar där inbjudna systemleverantörer inom fordonsindustrin finns på plats för möten. – Vi återkommer också med ett koncept vi prövat tidigare, säger Jonas Ekeroth, nämligen lunchföredrag, s k "functional foods". Här kan företag och organisationer marknadsföra sig medan åhörarna äter lunch. Dessutom arrangeras ett omfattande konferensprogram och ett antal öppna utfrågningar med aktuella politiker och företagsledare. Så långt projektledaren Jonas Ekeroth. Verkstäderna har talat med några av utställarna och att mässan är betydelsefull för branschen råder det ingen tvekan om: – Elmia är en av de få mässor där man kan räkna med att träffa rätt människor varje gång, säger Peter Roman, marknadsansvarig på Wermtec Industriteknik i Karlstad. Han får medhåll av bland andra Anders Magnusson, vd på A-förpackning i Mölndal som är med sedan många år. – Såvitt jag vet är vi det enda förpackningsföretaget och därmed får vi många intressanta besök. Vi brukar vara med på Pack- och Emballage i Göteborg också. Vi räknar med ett gott resultat i Jönköping. Cornelia Sundberg är mässansvarig vid Glynwed i Spånga och hon framhåller: – Vi har varit med de senaste 15 åren och för oss är detta den bästa mässan i Sverige. Omkring 50 procent av besökarna är kända kunder vilket ju är bra. Vi brukar faktiskt beställa vår monterplats ett år i förväg. På årets mässa visar Glynweds sin Frialit-Degussit-keramik, som står emot både friktionsslitage, höga temperaturer och även eventuella kemiska angrepp betydligt bättre än plaster, metall och hårdmetall. En Elmia Subcontractor varje år – är det inte lite väl ofta? Jo, det tycker Kenny Johansson, vd för Acron Formserice i Anderstorp: – Det vore bättre om mässan arrangerades vartannat år, det hinner inte komma fram så mycket nyheter på bara ett år. Vi gör prototyper för industriella ändamål och är med i Frankfurt emellanåt. Han får medhåll av Daniel Eriksson, affärsingenjör vid Duroc Engineering i Umeå: – Jag är tveksam till att den kommer igen varje år, säger han. Vartannat vore nog bättre. Men det tycker inte Per Ridderström, marknadschef på Colly Components i Kista. – Jag tycker nog att det kommer fram tillräckligt med nyheter varje år. Även om utfallet på en mässa är bra, kostar deltagandet mycket tid och pengar. Är ett deltagande värt sitt pris? – Vi jobbar långsiktigt och utvärderar inte varje mässframträdande, framhåller Cornelia Sundberg. Vi bokar regelmässigt kommande års monter vid mässframträdandet. Peter Roman har sitt svar klart: Vi träffar så mycket folk att det är värt pengarna. Kenny Johansson anmäler en mer tveksam synpunkt. – Lite tveksamt om det är värt pengarna, men uteblir man ett år missar man sin monterplats till kommande år. Och det är inte heller bra. Daniel Eriksson företräder en mer jordnära syn och påpekar att träffar man bara rätt kontakter är det alltid värt pengarna. – Men vi delar i alla fall monter med vårt systerföretag Duroc Tooling i Robertsfors. Och Kenny Johansson tillkännager att man efter några år dragit ned såväl monteryta som bemanning till hälften. Slutligen, hur ser de tillfrågade utställarna på frågan om lågkonjunktur och kriser i finansieringssystemen? – Vi jobbar så mycket med Norge, så vi känner inte av någon lågkonjunktur, understryker Cornelia Sundberg. Per Ridderström å sin sida framhåller att med starka ägare som Industrivärlden-gruppen har man knappast känt av någon lågkonjunktur ännu. Inte heller Daniel Eriksson känner sig berörd av någon lågkonjunktur. Den mest offensiva attityden intar Anders Magnusson: – Om det råder en ekonomisk kris skall vi satsa oss ur den, i stället för att spara. En optimistisk attityd, således. Genom att det numera alltid är överfullt på Subcontractor har samlingsmontrarna ett särskilt värde. Där kan företag i allmänhet få plats lite lättare. Normalt har geografiskt avgränsade montrar bara företag som är verksamma inom detta område, men det finns exempel på företag som ställer ut i grannkommunens monter i brist på egen. En av många kommunmontrar är Västerviks. Störst av företagen i denna monter är Slipnaxos som numera tillhör slipverktygskoncernen Winterthur Technologie AG, som har sitt säte i Schweiz. Tillsammans med Slipnaxos ingår idag de etablerade varumärkena Wintherthur, Rappold och Wendt i samma koncern. Winterthurkoncernens omsättning ligger på runt två miljarder kronor och man har cirka 1 500 anställda. Vid Slipnaxos anläggning i Västervik är man cirka 190 anställda och omsättningen för 2007 låg på omkring 300 miljoner kronor. I sortimentet finns produkter för precisionsslipning, verktygsslipning, ämnesslipning, valsslipning, kapning, flexibla produkter, ytkonditionering och skärpning. Slipnaxos är idag världsledande inom vissa nischer. Ett stort antal agenter och distributörer bearbetar marknader i över 60 länder. Av företagets försäljning exporteras 70 procent. – Subcontracor är förstås bara en av många mässor där vi deltar. Vi kommer att presentera större delen av vårt sortiment på mässan, vilket innebär keramiska- och bakelitbundna slipskivor, diamant- och bornitridskivor samt produkter för handmaskiner som innefattar allt från kapskivor och sliprondeller till produkter för ytkonditionering, säger Per Borgemo, som är produktchef hos Slipnaxos i Västervik. Slipcentrum i Västervik är ett annat av de tio företag som ställer ut tillsammans i den speciella Västerviks-montern. – Det är sjätte året som vi deltar. Subcontractor är enda mässan som vi deltar på och vi gör en utvärdering efter varje mässa, berättar Lennart Hansson, som är en av delägarna i företaget. Företaget startade hösten 2001 och under de första mässorna fick man ganska många nya kontakter av vilka en del ledde till kundrelationer. Slipcentrum i Västervik utför legoslipning och startade när tillverkaren av IFÖs badkarsben inte var nöjd med den dåvarande slipningen. – Granne med oss ligger pulverlackföretaget som lackade badkarsbenen. Det var detta företag som satte oss på spåret, säger Lennart Hansson. Slipningen sker i treskift och i lokalerna Västerviks hamnkvarter finns det fyra robotceller som gör det mesta av jobbet. Hur knasigt det kan låta så erbjuder företaget också sina kunder att ta hem sin slipning genom att köpa en egen slipcell. – Då blir vi ju av med legojobbet, men får å andra sidan en del programmeringsjobb. Själva cellerna byggs av ett italienskt företag. Men för att göra ett bra slipprogram krävs att man behärskar den manuella slipningen först, säger Lennart Hansson. Under de senaste mässorna har han fått färre nya kunder. Däremot kommer de befintliga kontakterna in i montern och diskuterar nya projekt. Förra året var Överums Bruk med i Västerviks-montern. Men det är man inte i år. – Det går allt för bra för oss. På Subcontractor sökte vi kunder för legotillverkning, men nu har försäljningen av plogar, gödselspidare och såmaskiner ökat så att vi inte har kapacitet för någonting annat, berättar Agne Svanström, som bland annat är produktionsansvarig på Överums Bruk. I stället har företaget inlett en investeringskampanj som går på 27 miljoner kronor under detta och nästa år. På plats har en stor flerop från Okuma kommit och en ännu större horisontell flerop ska levereras under november. Därefter är det dags för en svarv med visionstyrd robotbetjäning och i samma veva kommer en svetscell från Motoman. – Under april kommer en 50 ton tung portalfräsmaskin från Unisign vilket avslutar denna uppdatering av bruket. Det är förvisso inte första förnyelsen av det gamla vallonbruket från 1600-talet. Där smiddes en gång kanonkulor. – Med det stora moderniseringen vill vi korta ledtiden och därmed minska kapitalbindningen. Produktiviteten ska öka liksom kvaliteten, säger Agne Svanström. Han tror att det är den ökade etanoltillverkningen som höjt priserna på spannmål och därmed genererar ökad försäljning av de produkter som Överums Bruk tillverkar. – Annars fungerade det bra att delta på mässan. Flera företag inom norsk offshore var intresserade av ett samarbete med oss. Men nu hinner vi inte med något sådant. Verkstäderna har egen monter på Elmia Subcontractor, LNN01:02.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125