Caddy med fyrhjulsdrift
För första gången är permanent fyrhjulsdrift tillgänglig på Caddy. Dragkraften hos Caddy 4Motion fördelas av en elektroniskt reglerad Haldex-koppling i senaste generationen. Volkswagen Transportbilar har modifierat Caddy 4Motion på många punkter jämfört med versionen med framhjulsdrift och utrustat den med nya tekniska element. Förutom den elektroniskt reglerade Haldex-kopplingen i fjärde generationen omfattar ändringarna kardanaxeln, ett avgassystem som är anpassat till bakaxeldifferentialen och kardanaxeln, en bränsletank med ny utformning och förstärkta längsgående balkar bak. En sexväxlad manuell växellåda, hill-hold-assistent och det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP, som båda är standard, är helt rätt för Caddy 4Motion. Medan framaxeln kunde överföras helt från Caddyn med framhjulsdrift, behövde den stela axeln bak modifieras i stor utsträckning för att användas med fyrhjulsdrift. Standardutrustningen i Tyskland för Caddy 4Motion omfattar bland annat dimljus, värmereflekterande rutor, femtontums hjul med däck i dimensionen 195/65 R15, färddator och en skjutdörr på höger sida (och även till vänster i versionen Life). Caddy 4Motion kan beställas med en baklucka som öppnas uppåt eller delade bakdörrar. Caddy 4Motion drivs av en fyrcylindrig turbodiesel med 77 kW (105 hk). Den sparsamma TDI har ett dieselpartikelfilter (DPF) som standard och uppfyller avgasnormen Euro 4. Driftskombinationen med en TDI med DPF och 4Motion uppnår koldioxidvärden på 172 g/km i skåpbilsversionen och 176 g/km i versionerna Kombi och Life, vilket kan anses som mycket bra värden för fordon i denna storlek. Caddy 4Motion har även en låg bränsleförbrukning vid blandad körning, på 6,6 och 6,7 liter diesel per 100 km för skåpbilen respektive versionen Life. Alla versioner av Caddy 4Motion har en maxhastighet på 164 km/h. Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan och Crafter.