23948sdkhjf

För bättre transportmiljö

Lastbilsmässan i Jönköping gick till stor del i miljöns tecken. Oavsett om vi tittade fordon, påbyggnader, bränsle, däck, logistik, etcetera så pratades det väldigt mycket miljö. Klart är att miljöpåverkan från transporter minskar för vart år som går.

Årets lastbilsmässa arrangerades på en femton procent större yta (nu 70.000 kvm) och lockade 450 utställare, vilket slår alla tidigare rekord. Förutom en omfattande utställning arrangerades en mängd konferenser och seminarier. Här avgjordes Nordic Trophy, SM i Transport- respektive Maskinteknik och utsågs "Sveriges bästa skola". Mässan lockade 42 730 besökare.


Det svenska godstransportarbetet domineras av lastbilstrafiken. Eftersom merparten av trafiken är transporter under tio mil är det svårt att finna alternativ. 238 miljoner ton gods kördes under tio mil, 85 miljoner ton kördes tio till trettio mil och 30 miljoner ton över trettio mil.


Trots att transportarbetet med lastbil ökat, inte minst med utlandsregistrerade fordon, har miljöpåverkan minskat. Det beror på de allt hårdare europeiska reglerna för avgasutsläpp, samt engagemanget kring miljöfrågor.


Det handlar inte enbart om att konstruera renare motorer och bränslen. För att närma sig nollpunkten krävs ett stort engagemang hos utvecklare av fordon, drivlinor, påbyggnader, däck, etcetera. Det handlar om att tänka rätt redan från början när det gäller materialval, produktion, nyttjande och återvinning.


Utsläpp av koldioxid är fortfarande en nöt att knäcka, trots att dessa minskat med 87 procent sedan 1990 (då Euro 0 infördes) och fram till Euro 5 (som blir krav om ett år). Under perioden minskar utsläppen av kolväte 82 procent och kväveoxid 97 procent.


Majoriteten av dagens transportfordon drivs med diesel och här har utsläppen av partiklar länge varit ett hett diskussionsämne. Med miljöstandarden Euro 5 (som redan finns på många tunga bilar) minskar partikelutsläppen 97 procent jämfört med Euro 0.


Miljöfrågorna i alla ära men på mässan diskuterades även konjunkturen. Än så länge är det full fart som gäller, det finns till och med kapacitetsbrist inom vissa områden. Men mörka moln finns. Eftersom flertalet åkare är familjeföretag med en eller två anställda kan en vikande konjunktur resultera i framtida konkurser.


Miljö handlar idag ofta om avgasutsläpp, det är lätt att glömma förarens arbetsmiljö. Trafiksäkerhet handlar ofta om fordonskonstruktioner och vägbyggnad, även här är det lätt att glömma föraren. Det finns flera intressanta utbildningar, utbildningar som dessutom kan förbättra åkeriets lönsamhet.


Åkare som genomfört förbättringar inom kriterierna miljö, trafiksäkerhet och personal kan dessutom vara med och tävla om "Stora Åkeripriset" som förutom äran ger ett ekonomiskt tillskott på 100.000 kronor.


I samband med lastbilsmässan arrangerades även räddningsmässan "Blåljus i samverkan". Polis, tull, försvar och räddningstjänst visade tillsammans med fordonsutrustare vad marknaden har att erbjuda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062