23948sdkhjf

Lågkonjunkturen möts med förändringsprojekt

De sämre tiderna kommer att mötas av förändringsprojekt inom tillverkande företag. Men minst hälften av dessa kommer att misslyckas, framgår av ny undersökning.

Svenska och utländska företag investerar stort i förändringsprojekt som ska minska kostnader och öka effektiviteten för att möta tuffare tider. Detta gäller inte minst inom tillverkningsindustrin. I en ny undersökning, genomförd av The Economist Intelligence Unit, EIU, på uppdrag av Celerant Consulting, svarar 65 procent av de tillfrågade cheferna inom tillverkningsindustrin att pågående och planerade förändringsprojekt är motmedel för att möta den ekonomiska nedgången. – Efter några år med hög tillväxt har näringslivet nu åter fått fokus på kostnader och resultat. När pressen på förbättrad effektivitet ökar växer också behovet av att identifiera förändringar eller förändringsprocesser som skapar säkra och långsiktiga lösningar, säger Patrik Sjöstedt, chef för den nordiska delen av konsultföretaget Celerant Consulting. – Det kommer att ske mycket inom det här området under de närmaste åren. Därför har vi valt att sätta fokus på förändringsarbetet inom näringslivet i den här undersökningen, som vi kommer att genomföra årligen under de kommande tre åren för att direkt kunna följa utvecklingen. Trots att antalet planerade förändringsprojekt ökar både i Sverige och internationellt, visar undersökningen från EIU och Celerant Consulting att majoriteten av projekten kommer att misslyckas. Hela 58 procent av de tillfrågade cheferna inom tillverkningsindustrin anser att hälften eller färre av deras genomförda förändringsprojekt under de senaste fem åren har varit lyckade. – Undersökningen vi har genomfört visar att de främsta orsakerna till att projekten misslyckas är för dåligt stöd från medarbetarna och avsaknad av involvering från lokala chefer. Orsaken till båda dessa är låg tilltro till ledningen och till projektets slutliga mål. Alltför ofta används förändringsprojekt som en ursäkt för att avskeda medarbetare. – För att lyckas bättre framöver är det en förutsättning att chefer kommunicerar klara mål med projekten. Det ökar också förståelsen bland medarbetarna att förändringsprojekt inte handlar om att skicka ut nya organisationsdiagram och strategier, utan om att förändra medarbetarnas inställning, att vinna deras hjärtan och hjärnor, berättar Patrik Sjöstedt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.493