Affär kapar ledtider inom bilindustrin
Novacast Technologies innehar patent för metoder som gör det möjligt att leverera stommar färdiggjutna i ett enda stycke för tillverkning av pressverktyg till hela fordonsindustrin, såväl transport som personbilar. 2005 köpte Novacast Camito AB med en unik gjutmetod för verktygstillverkning inom fordonsindustrin. Industriellt Utvecklingscentrum i Olofström var huvudägare. Camitometoden har utarbetats tillsammans med Volvo Personvagnar i Olofström. Novacast Technologies grundades redan 1981. Den teknik bolaget har för att tillverka stommarna till pressverktyg till fordonsindustrin passar cirka 40 procent av verktygsmarknaden, som totalt värderas till 150 miljarder kronor. Novacast Technologies kunder är i första hand den globala fordonsindustrin samt deras gjuteri- och verktygsunderleverantörer. Inom affärsområdet gjuteriteknik har Novacast ett brett produktutbud med cirka 600 programvarulicenser i juni 2008. Kunderna finns över hela världen och en viktig och prestigefull kund är japanska Toyota. Med förvärvet av Swepart Verktyg i Tyringe förfogar Novacast över hela värdekedjan och kan också leverera kompletta verktyg. Tillsammans med Novacasts samarbetspartner Sandvik Coromant har Novacast med camitokonceptet målet att avsevärt förkorta ledtiderna vid tillverkning av pressverktyg. En första utvärdering som gjorts på ett verktyg Ses som en bekräftelse på att man är på god väg. Göran Berter är direktör och forskningschef på Sandvik Tooling. - Redan våren 2008 iakttog vi några av de effektivitetsvinster man kan nå med camitotekniken och Sandviks bearbetningsteknik då vårt Research och Technology Center i Olofström presenterade resultaten av det första sandvikbearbetade camitoverktyget. Affären innebär att vi nu genomför en totalanalys av bearbetningsstrategierna för Swepart, säger Göran Berter, direktör och forskningschef på Sandvik Tooling. Novacasts Technologies huvudägare och vd är Hans Svensson. – Med förvärvet av Swepart Verktyg tar vi ett strukturgrepp på hemmamarknaden för tillverkning av pressverktyg till fordonsindustrin. På sikt kan det innebära förkortade ledtider på upp till 30 procent. Den kunskap vi nu utvecklar i Sverige kommer vi att använda i vår globala expansionsstrategi för camitokonceptet. Camitometoden har stor potential, årligen tillverkas cirka 90 000 karossverktyg för fordonsbranschen. Peter Augustsson är styrelseordförande i Novacast Technologies. - Automotiveindustrin präglas av samarbeten och ett kraftfullt behov av lägre kostnader och kortare ledtider. Camitometoden bidrar på ett bra sätt just till detta. Camitokonceptet kan krympa ledtiden från 15 till 10 månader men det förutsätter många camitoverktyg. Marknaden är stor, även om vi just nu ser en temporär avmattning i bilkonsumtionen. Vi har sedan 2007 samarbetat med SwePart, ett samarbete som fungerat väl och som nu fördjupas fullt ut. Novacast betalade 3,5 miljoner kronor för förlusttyngda Swepart. - Ett rimligt pris med potential. Vi övertar ett bolag med skulder på runt 38 miljoner svenska kronor, men även med en intressant orderstock och kundstruktur. Viktigast är dock att vi ska ställa om Swepart Verktyg till en camitospecialist, säger Peter Augustsson. När ska Swepart visa vinst? - I slutet av oktober ska Novacast redovisa en handlingsplan som förvandlar röda siffror till svarta, säger Peter Augustsson. Swepart Verktygs företagsledning stannar inom NovaCast Technologies och en ny koncernövergripande teknikchef tillsätts. Hur ser det ut med tillverkningen av verktyg hos fordonstillverkarna jämfört med vad som köps in? - Om man ser på stora tillverkare som GM, BMW och Volvo tillverkar de hälften av verktygen själva och hälften köps in. Att få marknaden att tänka i nya banor och satsa på camitotekniken tar tid. - Idag levererar vi till Audi men det tog ett år. Vi pratar med ledande tillverkare men generellt är man liksom inom övrig industri rädd för förändringar. Därför får vi ha tålamod, säger Peter Augustsson.