För flygindustrin
MAG1 är lämpad för aluminiumkomponenter under 1 500 mm och klarar i xyz-led 1 500 x 1 100 x 1 350mm. A-axeln kan vridas +100/-110 grader, spindelhastigheten är upp till 33 000 rpm, palettarbetsyta 800 x 1 000mm och tyngsta arbetsstycke är 1 300 kg. Spindelmotorn ger kontinuerligt 80 kW ut. – Airbus och Boeing köpte nyligen den stora MAG3 men serien finns ända upp till MAG7H som tar arbetstycken på fyra ton och har en palettarbetsyta på 7 200 x 2 000 mm. En patentsökt innovation som Makino gärna ville visa fram var en ny typ av kylning direkt i verktyget som ger avsevärt snabbare och effektivare bearbetning av hårda material som titan. Eftersom temperaturen kan hållas på en jämn nivå ökar också precisionen samtidigt som verktygen slits mindre. – Sverige har annars enbart köpt andra maskiner från Makino. A92-modellen har varit mycket framgångsrik. Den har nu fått snabbare acceleration, berättar Yukihisa Takayama. D500 är en annan ny, enligt Makino, väldigt snabb femaxlig vertikalmaskin som klarar 33 000 rpm. X-,y- och z-axlarna är 550 x 1 000 x 500 mm, bordet 500 mm och max arbetsstycke 650 x H500 mm. Spindelhastigheter från 50 till 14 000 rpm och ett magasin för max 40 verktyg. – Den har roterande bord som drivs av DD-motorer och kan användas för både aluminium och titan, sade Uwe Speetzen, Makinos tysklandschef. – Makino har haft som mål att komma förbi de sammanlagda fel som kan uppstå med ökat antal axlar och nå högre prestanda. Nu har man med D500 lyckats med det så att en femaxlig maskin verkligen blir konstnadseffektiv. – D500 är oerhört mångsidig och kan användas för "multi-facebearbetning", prototyptillverkning och kontinuerlig obevakad bearbetning Ett par andra nyheter var vertikala MC FB127 för "mould-base" och "die-place of stamping" med en precision på ±2,5 µm samt Wire EDM Duo-serien som med diameter 0,3 mm trådteknik minskar åtgången av trådelektrod med 30 procent.