Åttatusen skåneelever tävlar i Teknikåttan
Huvudsyftet med Teknikåttan är att väcka intresse för naturvetenskap och teknik bland både flickor och pojkar, stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. Tävlingen anordnas av tolv högskolor och universitet i Sverige. I Skåne är det Lunds Tekniska Högskola som ansvarar för arrangemanget och för kontakterna med åttondeklasserna och deras lärare. När Skåne första gången deltog 1995, anmälde sig hundra klasser till Teknikåttan. Därefter har antalet deltagande klasser ökat kraftigt. Skåne har delats in i fyra områden och antalet tävlande klasser är i stort sett lika många från vart och ett. - Den hjälper till att skapa ökat intresse för teknik och naturvetenskap hos eleverna. Så tävlingen är ett givet inslag i NO-undervisningen och engagerar alla NO-lärare på skolan. Och eleverna tycker det är roligt att delta. Som bäst har vi gått vidare till regionfinal i Lund, säger Folke Nilsson som är lärare i NO och matte på Hasslarödsskolan i Osby. En grupp lärare och forskare, som representerar de medverkande universiteten och högskolorna, svarar för utarbetandet av frågorna. I år har Teknikåttan Solen som tema. Under den första tävlingsomgången har eleverna 60 minuter på sig att besvara de femton frågor som tävlingen omfattar.