Design blir viktigare
Anne Asensio var tidigare designchef hos GM och har som sådan ansvarat för designen av exempelvis Chevrolet Volt. Hon rekryterades till Dassault Systèmes för drygt ett år sedan för att rycka upp cad-företagets aktiviteter inom formgivning. För att markera vikten av satsningen ingår Anne Asensio också i företagets ledningsgrupp, trots att hennes grupp bara består av ett dussin personer. Avsikten med gruppen är at den ska få alla som jobbar inom Dassault Systèmes att tänka mer på design, men gruppen ska också arbeta tätt tillsammans med forsknings- och utvecklingsavdelningen för att utveckla nya funktioner i Catia v6, 3dVia med flera programvaror. Ett resultat av arbetet är ett enklare användargränssnitt liksom tre skisstekniker. Detta kommer att lanseras inom kort, liksom en människomodell, manekin. Denna modell kallas Catia Life Human och ska kunna stoppas in i alla modeller eftersom all lyckad design innebär att man anpassar konstruktionen till människan, till användaren förklarade Anne Asensio på den årliga Catia-konferensen i Paris. Hon säger också att arbetet innebär att man ska koppla ihop det rent konstnärliga med den kvalificerade matematiska vetenskap som ligger bakom Catia. På konferensen i Paris fick vi en pratstund med chefen för Catia, Jacques Leveille-Nizerolle. Han bekräftade att lanseringen av Catia V6 lett till en viss oro från kunder som just börjat använda V5. Skulle de göra om detta knöliga skifte en gång till. - Vi garanterar support på V5 till 2018. Att vi så snabbt kommer med V6 beror på att visserligen har 100 000 kunder som använder V5, men hela återstoden av marknaden ska vi bearbeta med det helt enkelt mer lättanvända V6, säger Jacques Leveille-Nizerolle. Dassault Systèmes säger att nr V6 nu ska säljas är det inte längre bil- och flygindustrin som är primär målgrupp.