Snart god natt för Volvos limrobotar
En av dem som har bäst koll på limprocessen i Olofström är teknikberedare Anna Rosenberg. – Dörrarna på S60 limmas i olika steg, berättar hon för Fogningsteknik. – På bakdörrarnas ytterplåt appliceras falslim runt om, och mellan krockbalk och ytterplåt appliceras vibrationsdämpande lim, alltså ett mjukare lim. Det ska dämpa vibrationerna som uppstår mellan ytterplåten och innerplåten. Som falslim används både Elastosol M53 och Elastosol M84. Det förstnämnda används också till vibrationsdämpande lim. Styrkemässigt ligger M84 runt 10 megapascal (MPa), och Elastosol M53 runt 3 MPa. Temperatur vid applicering är runt 75° C. Limleverantör är Bostik. – Tidigare använde vi ett epoxilim, men bytte till gummibaserade limmet M84 för att få en bättre arbetsmiljö. Anledningen till det är att gummibaserade lim inte innehåller isocyanater, fast nackdelen är att de istället luktar eftersom de innehåller svavel, säger Anna Rosenberg. All limning sker automatiserat. Under en timmes körning limmar varje robotcell ihop cirka 100 detaljer. Limutrustningen är köpt som så kallade funktionspaket från ABB. Det betyder att roboten byggs ihop tillsammans med limutrustning: kontrollsystem med pump och doserare. Leverantör av pump och doserare, vanligtvis 200-literspump och 100 cc-doserare, är svenska Scanrex i Strömstad. – Vi jobbar bland annat med så kort slang som möjligt mellan doserare och pump, samt med olika munstycken beroende på vilken applikation som skall limmas, säger Anna Rosenberg. – Kort slang minskar fylltiden hos doseraren. Alltså, oftast är processen så pass styrd att man bara har en viss tid på sig att fylla doseraren innan nästa detalj ska limmas. För att slippa sätta in en booster som snabbar upp fyllningen hos doseraren, alternativt ha ytterligare robot med limutrustning, så kan man korta ner slangarna mellan pump och doserare. I de limprocesser som har långa appliceringstider jobbar Volvo med en robot. Men när det gäller S60 rör det sig om korta appliceringstider: robot plockar ytterplåt och går mot en fast doserare som sitter på en piedestal, limmar en del av falslimmet, förflyttar sig till nästa doserare som limmar resterande av falslimmet och lämnar därefter detaljen i put down. Nästa robot plockar ytterplåten för att applicera vibrationsdämpande lim som möter mot krockbalken. – Processen varierar beroende på cykeltid, antal detaljer som ska tillverkas och hur mycket limmaterial som ska appliceras på dörren. Huv och baklucka till exempel, har betydligt mycket mer lim än dörrarna. Detaljerna som limmas består av varmgalvaniserat stål (ytter- och innerplåt), samt borstål (krockbalken). Detaljernas ytor hålls rena med cirka fyra gram olja per kvadratmeter. Exteriördetaljerna härdas efter limningen. De går då igenom en ugn då dörr skall uppnå en objekttemperatur på 160-170° C i minst tio minuter, vilket kallas för en förhärdning, det vill säga förbandet är inte fullt uthärdat men är så pass härdat att det inte kan ta upp fukt längre. Anna Rosenberg: – Själva fullhärdningen sker under bilens lackering.