Evinrudes roddbåtsmotor en succé från början
Omkring 45 utombordsmotorer, från 1909 till 2009, visades i snurremontern – de flesta av äldre modell. Motorerna kom från privata samlingar – Museihuset i Linköping, museet Aktersnurran i Nävekvarn samt från en privatperson. – Vi fick idén till utställningen eftersom det är hundra år sedan Evinrude fick patent på sin första utombordsmotor, säger Anders Værnéus, en av initativtagarna till utställningen och delägare i Museihuset. – Med den här utställningen har vi kunnat visa snurrorna i sitt sammanhang, fortsätter Anders Værnéus. Den första Evinrude-motorn var en encylindríg tvåtaktare - "roddbåtsmotorn" kallad. Bakom den revolutionerande motorn fanns norskättlingen Ole Evinrude och det sägs att han kom på idén till den nya motorn när han en gång rodde över sjön med glass i lasten. Glassen smälte för att färden tog för lång tid! Den nya utombordsmotorn blev snabbt populär och redan 1911 kom de första exemplaren till Sverige. Faktum är att Evinrudes utombordsmotor efterfrågades så mycket att minst tretton svenska tillverkare "kopierade" Evinrude-motorn. De många utombordarna i mässmontern visar på den utveckling som motorerna har genomgått under de hundra åren. Men Anders Værnéus lyfter fram några stora steg i utvecklingen: – Redan 1928 kom den första fyrcylindriga motorn och då kom också hästkrafterna; motorerna blev betydligt starkare. Ett annat stort steg var när motorerna fick kåpor. Då blev det också fler hästkrafter och dessutom började motorerna designas.