23948sdkhjf

Optimism i båtbranschen

Det finns en viss optimism i båtbranschen, även om lågkonjunkturen sätter sina spår! Det märktes på den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön i Stockholm. När mässan stängde hade "bara" 95 252 besökare räknats in – . Allt för sjön brukar annars locka över 100 000 besökare...

Men båtbranschens egen organisation Sweboat konstaterar att försäljningen av nya båtar faktiskt ökar mer än förväntat. – Vi ser en liten ljusning efter ett tufft 2008, säger Sweboats Mats Eriksson. – I höstas drog många båttillverkare ned på produktionen, men nu har man kommit igång igen. Intresset för båtliv är stort i Sverige, omkring två miljoner människor är ute på sjön varje år. Den låga räntan och att svenskarna i hög utsträckning väljer att stanna hemma i sommar kan gagna båtbranschen positivt. Mats Eriksson påpekar också att det finns en stark eftermarknad, vilket märktes på den stora avdelningen för båttillbehör på mässan. – Intresset för båtlivet rubbas inte av konjunktursvängningar. Man vårdar sin båt och under en lågkonjunktur köper man nya tillbehör och reparerar sin båt undan för undan. Allt för sjön bjöd som vanligt på en mängd båtar, stora som små, motor- och segelbåtar och i många och varierande prisklasser. Vi kan inte här recensera de utställda båtarna – dock kan nämnas att båten på bilden från Bavaria Yachts har designats i samarbete med BMW Group Designworks USA. Båten, Deep Blue 46, har en ny skrovform ger en betydligt större volym invändigt. Givetvis fanns det andra attraktioner på mässan – som t ex Volvo Ocean Race-båten Ericsson 1, som besökarna kunde gå ombord på och med egna ögon se hur trångt besättningen hade det under de långa tävlingspassen. Ola Skinnarmo fanns också på plats på mässan för att berätta om sin kommande seglingsexpedition, där han – dock inte ensam denna gång – ska försöka upprepa Adolf Erik Nordenskölds bragd och segla längs Nordostpassagen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066