Kennametal prioriterar FoU
Det säger företagets Dirk Kammermeier, som har det globala ansvaret för produktutvecklingen (product engineering) inom Kennametal. Han påpekar att Kennametal "vänder på ekvationen" när det gäller utveckling; avsättningarna till produktutveckling och forskning bestäms inte i slutet av budgetprocessen. Man frågar i stället inledningsvis hur stora satsningar som behöver budgeteras för att nå målet "minst 40% av försäljningen ska komma från nya produkter", dvs sådana som är mindre än fem år gamla på marknaden och som också ger minst 20 % produktivitetsförbättringar för kunden. - Det målet överskrider vi rutinmässigt varje år, säger Dirk Kammermeier. För år 2008 blev resultatet att 47% av försäljningen kom från nya produkter med mindre än fem år på marknaden, berättar han. Vi frågar förstås om nivån för omsättningen och får svaret att 2007 gav ca 2,4 och 2008 ca 2,7 MUSD, vilket omräknat blir 21,7 resp 24,6 miljarder kr. Han säger också att mer än halva den försäljningen kom från marknader utanför Nordamerika, och att det totala antalet anställda är ca 14 000. Viktigt för Kennametal är också att patentskydda sina utvecklingsresultat: - Normal nivå på erhållna patent under ett år är ca 50 i USA, och de flesta av dem blir också godkända i Europa, påpekar Dirk Kammermeier. Några affärsområden nämner han som särskilt intressanta idag. Det är skärverktyg för aerospace, energi, gruvbrytning och konstruktion, transportsektorn och tillverkning av allmänna industriprodukter. Många av dessa områden är i snabb förvandling vad gäller de material som bearbetas, och Kennametal ser det viktigt att vara med i framkanten av den omställningen för att kunna erbjuda högproduktiva lösningar till ledande tillverkare och deras underleverantörer. Dirk Kammermeier nämner särskilt ett program för orbital hålbearbetning som syftar till att uppnå en effektiv borrning i kompositmaterial, som idag används i allt fler komponenter i dagens flygplan och i många andra produkter. En viktig del av dagens handel och distribution av verktyg gäller att använda Internet för de produkter som passar för den typen av försäljning. Kennametal har sålt och givit annat kundstöd via sin hemsida sedan år 2001, berättar Dirk Kammermeier, och man utvecklar den här funktionen kontinuerligt. Idag säljer man ca 10 % av alla order inom Europa via Internet. Distributionen till Sverige sker från ett lager i tyska Neunkirchen, och tar 24 timmar. Där slutar vi intervjun med Dirk Kammermeier och vänder oss till Hans Ekholm och Peter Lindén på Stenbergs, som har agenturen för Kennametal i Sverige. Hans är marknadschef för verktygssidan och Peter leder ett teknikerteam som bl a hjälper kunderna att välja rätt verktygslösningar. Totalt arbetar idag 20 personer på verktygssidan hos Stenbergs. - Vi ser oss som rådgivare och söker helhetslösningar, förklarar Hans Ekholm. Agenturen för Kennametal har man haft sedan 1991, och man har efterhand koncentrerat sig på den och idag svarar Kennametal för ca 90% av all Stenbergs verktygsförsäljning. - Vi koncentrerar oss på Kennametal för att bli riktigt bra på det produktprogrammet, säger Hans Ekholm, och påminner om det stöd som finns inom Stenbergs idag för att erbjuda kompletta lösningar. Ett exempel är nyförvärvade Skandinaviska Chuckfabriken som sitter på viktiga kunskaper och lösningar inom skärprocessen. - Men vi har full frihet att föreslå andra lösningar om vi ser att Kennametal inte har rätt produkter för ett visst behov! I Kennametals återförsäljarnät i Europa har Stenbergs en särställning, genom att vara en fristående aktör. Det ger oss frihet att agera och vi får snarast mer centralt stöd än Kennametals egna säljbolag! Besök av specialister från Tyskland eller England är mycket vanligt, i princip varje vecka är man ute med dem hos kunder, berättar Peter Lindén: - Våra idealkunder är de som fokuserar på skärtekniken, där bearbetningen är en viktig del. Vi hjälper kunderna till bästa produktionslösningar genom dessa besök eller genom att tillsammans med kund och alla underlag åka ner till Kennametal i Tyskland och simulera bearbetningen och skapa ett komplett koncept som kan detaljstuderas av specialister för att ge bästa lösningen. Sedan tillverkas verktygen och skeppas färdiga verktygssatser till kunden, inmätta och klara att sättas i maskin och producera! - Trenden hos kunderna idag är att man söker leverantörer med helhetstänkande. Vi är aldrig billigast, men vi ger kostnadseffektiva lösningar, betonar Hans Ekholm. Väl medvetna om att användningen av skärverktyg har betydande inslag av logistik har Kennametal också tagit fram lösningar som lagerautomaten Tool Boss, som själv lägger kompletteringsbeställning till leverantören när ett verktyg når en miniminivå, eller Blue Box, ett system för att skicka slitna verktyg på renovering eller omslipning. Ett färskt exempel på Hans Ekholms tes är Överums Bruk, tillverkare av maskiner för lantbrukets behov, t ex såmaskiner och plogar, och ägt av Kongskildekoncernen. I en pågående process av upprustning har Överums under 2008 löpt tre Okuma-maskiner från Stenbergs: en MA600 och en MA800 horisontella fleropar samt en Multus B300 "multitask"-maskin. Christian Johansson är produktionstekniker och berättar om verktygsvalet till dessa maskiner: - Vi har erfarenhet av Kennametals verktyg och några av deras konkurrenter och vet att de tekniskt sett i princip är likvärda. Så vi går nu över till enbart Kennametal för att här få samma leverantör, Stenbergs, av maskiner och verktygslösningar, det gav oss möjlighet till en bra affär. Deras Tool Boss är en suverän lösning, den bespar oss produktionstekniker mycket tid. Stenbergs håller en första buffert så vi har en säkerhet mot att stå utan verktyg. I den totala lösningen har vi också systemet med Blue Box för omslipningar.