Högkonjunktur för förbättringsarbetet
Det är tufft just nu för de flesta företag men när konjunkturen vänder och tillväxten ökar igen så börjar den globala konkurrensen på allvar. Då gäller det att vara "på tå" och vara med i matchen direkt från början. Då är det ännu viktigare att vara på topp än före lågkonjunkturen. I de kontakter vi inom FörbättringsForum har med de nästan 1200 medlemmarna så får vi många signaler om ökade aktiviteter inom området just nu. Förbättringsarbetet sätts i fokus, maskinparken åtgärdas, produktionsorganisationer ses över, utbildningar genomförs i mycket stor omfattning och intresset för våra medlemsträffar är ännu större än tidigare. För att "känna av" läget så ställde vi tre frågor till några av FörbättringsForums medlemmar. Svaren pekar i samma riktning. Alla har fullt upp! 1.Påverkas förbättringsarbetet av lågkonjunkturen? 2.Är det speciella insatser som prioriteras just nu? 3.Satsas det mer eller mindre resurser på förbättringsarbetet just nu? 1.Vi lägger mycket kraft på det nu, det är nu vi har tid att bli bättre. 2.Vi lägger mycket tid på att hitta fel och defekter i vår verksamhet och det gör vi genom att jobba ännu mer med 5S och Initialrengörning av vår maskinpark. 3.Vi satsar ännu mer nu och vi involverar fler personer i förbättringsarbetet. Jag har aldrig haft så mycket att göra som jag har nu. 1.Ja eftersom lågkonjunkturen innebär att vi har mer tid för förbättringar och ökad tillgänglighet för åtgärder i maskinparken. 2.Vi satsar väldigt mycket på utbildning samt struktur och arbetssätt i arbetsplatsgrupperna. Vidare även genomförandet av förbättringsåtgärder 3.Vi satsar mer på förbättringsarbeten 1.Förbättringsarbetet ökar ordentligt 2.5S, kvalitetshöjande åtgärder och utbildning 3.Avvaktar med externa investeringar (cash ut), men tittar man kostnadsmässigt internt så satsas det mer. 1.Ja. Det finns mer tid att genomföra förbättringsförslag nu. 2.Ja. Utbildningar, produktinformation och workshops. 3.Mer. Då vissa grupper har litet mindre att göra använder de tiden för att genomföra förbättringar. 1.Vi får äntligen mer tid att fokusera på förbättringsarbetet. Vi behåller en hög takt i produktionen och utnyttjar att vi får tid över varje dag. Den tiden är en investering för att höja kvalitet och öka produktiviteten. Avsikten är att lyfta hela organisationen i SPS och produktionstekniska frågor. 2.Vi utbildar tusentals personer för att ge förutsättningarna för vidare arbete i SPS. 3.Det satsas mycket mer nu. Det är nu vi har chansen, innan nästa högkonjunktur. 1.Ja absolut, men för vår del hoppas vi det innebär något positivt som vi har stor nytta av när det går uppåt igen. Tillväxten under de sista 2 åren blev på nästan 100% vilket är glädjande. Då gällde det att producera och få nöjda kunder. Men internutbildning samt utveckling i förbättringsarbetet har då eftersatts och kunde varit bättre. Nu gäller det att slicka såren och att gasa och bromsa samtidigt 2.Inom organisationen för "The Väderstad Way" prioriteras Säkerhet - Miljö - Kvalitét - Leveranssäkerhet - Lönsamhet. I vårat förbättringsorgan VIKKIS (Ständig Utveckling / Förbättring) försöker vi´höja intresset för förslagsinlämnandet samt att vi i avvikelsehanteringen försöker skapa förutsättningar för att kunna eliminera grundorsakerna så felaktigheter inte upprepas 3.Vi har fått mer resurser och skapat en ny grupp i organisationen vid namn "The Väderstad Way" där också företagets förbättringsorgan "VIKKIS" nu ingår. Det har också från företagsledning skapats mer tid och möjligheter att arbeta med detta nu när det nu finns utrymme för att andas. 1.För Lindab Ventilations del har det historiskt alltid varit bättre fart i förbättringsarbetet när det varit mindre att göra. Vårt decentraliserade arbetssätt med grupper/arbetslag som själv håller i sitt förbättringsarbete har gjort att när det "frigörs tid" intensifieras detta arbete. Vid lågkonjunktur tar vi oss mer tid till att analysera och diskutera fram den bästa lösningen. 2.Från ledningen görs inga enskilt speciella insatser för att driva förbättringsarbetet. 3.Intensifieringen i sig skapar snarare ett behov av hjälp från olika supportfunktioner till grupperna. Vår utmaning ligger i att kunna tillgodose med denna support.