23948sdkhjf

Rena detaljer ger ökad driftsäkerhet

Med två nya tvättceller i tillverkningslinjen för cylinderhuvuden kan Scania i Södertälje minska andelen skadliga partiklar i sina dieselmotorer. Vinnare är lastbilsköparna som får en ökad driftsäkerhet, med färre störningar för transportköparna som följd. Leverantör är Viverk.

Inom Scanias lastbilstillverkning har man sedan många år arbetat med insatser i produktionen för att minska förekomsten av partiklar i de färdiga dieselmotorerna. Det har betytt många investeringar i reningsanläggningar i detaljtillverkningen, och samtidigt att man arbetat upp en betydande kunskap om renhetskrav och hur de uppnås. Verkstäderna träffade Scanias expert på reningsteknik, Hans Ohlsson, då han besökte Viverk i Vislanda inför leveransen av den andra av de båda nya cellerna: - Mängden av nötande partiklar i en motors lager eller andra glidytor har en avgörande inverkan på motorn driftsäkerhet. Förr hade man stora lagerspel och tid att samla upp partiklar i motorns filter under en inkörningsperiod på kanske 50 mil före första olje- och filterbytet, men med modern tillverkningsteknik blir motorn känsligare. Vi talar idag om "de första sex minuterna" som kritiska för en motors livslängd, och därför är kraven höga på renhet från start, förklarar Hans Ohlsson och berättar att Scania idag har ca 1 200 detaljer där renhetskrav är markerat på ritning. Han ger några exempel på hur renhetskrav anges. De kan vara olika för motorns delar beroende på vilka media de kommer i kontakt med. Vid tvätt av t ex smörjoljekanaler får förekomsten av partiklar större än 5 μm inte vara fler än 6000 per cm2 komponentyta, medan partiklar större än 15 μm får gå upp till 750 och de upp till 100 μm får vara högst 133 st per cm2 komponentyta. Uppmätning av antal partiklar sker med ett kamerasystem som tar ett stort antal bilder för automatiskt räkning. Viverk har ett eget mätlabb för uppföljning av renhet, men Erik Conradsson är dock inte riktigt nöjd med mätmetoden som sådan: - Det borde vara krav på renrumsmiljö när man mäter på de minsta partiklarna! Dessutom skiljer inte metoden mellan de mjuka, ofarliga partiklar och de hårda och nötande! De nu aktuella tvättcellerna är byggda för tvättning av cylinderhuvuden, vilket inte är en enkel uppgift. Vi ser närmare på ett uppsågat huvud, och konstaterar att det inuti mest består av kanaler för kylvätska, motorolja, bränsle och luft, omöjliga att nå från utsidan. Viverks lösning i detta fall blev en tvätt byggd enligt företagets "Flowjet"-teknik: - Den innebär att man via injektorverk suger in kammarens luft i ett specialmunstycke och mikrobubblorna skapas i tvättvätskan som ger en omrörande effekt även i oljekanaler och vattenmantel. Därigenom kan vattenmolekylen plocka upp oljan även i trånga nersmutsade kanaler, och man erhåller en hög avfettningsgrad. Viverk utvecklade Flowjet som alternativ till trikloretylen när det förbjöds i Sverige för drygt tio år sedan, berättar Erik Conradsson: - Utfasningen har tagit 5-6 år att genomföra här. Tyskland och Kalifornien har liknande krav eller utveckling på gång. Och år 2015 ska tri vara utfasat inom EU. Cylinderhuvudena bearbetas hos Scania i fleroperationsmaskiner som följs av de båda tvättcellerna. Alla cylinderhuvuden ska tvättas, fem åt gången i en automatiserad process, men om en cell skulle vara ur bruk finns möjlighet att manuellt gå via den andra, och på så sätt undvika att blockera viktiga order. Vid normal drift kan en cell lämna ifrån sig ett tvättat cylinderhuvud var 45e sekund. Varje tvättcell har fyra kammare, för grov- resp fintvätt, vakuumtorkning och dubblerade kammare för kylningen. Automatiserade transporter mellan dessa operationer och in/ut-transporterna. Direkt efter tvättningen ska detaljerna kontrolleras, och då måste de ha rätt temperatur, 20º. Ett "stickspår" finns som underlättar att styra ut utvalda objekt för särskilda mätningar eller åtgärder. Erik Conradsson räknar efter hur många de styrda rörelserna är, och kommer fram till att det är 13 st frekvensstyrda rörelser i varje cell. Styrutrustningen är byggd med ett Profibussystem, med busskabel mellan delsystemen. - Det spar ca 30% av ledningsdragningen, förklarar Erik Conradsson. En viktig del är att hålla cellens tvättvätska ren . Det sker med en magnetisk grovfiltrering med återvinning av ev spånor, och filtrering och destillering av tvättvätskan. Operatören kan klara underhållet av vätskan och byte av tvättvätskor mellan olika tankar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062