EMO går mot krisen med mängder av utställare
Netto monterytor som ställts till förfogande är hela 100 000 m2. Tillresta utländska utställare utgör detta år 70 % av totalen och representerar hela 34 länder. Bland de anmälda utställarna märks t ex Agie Charmilles, Biglia, Comau, Correa Anyak, DMG, DMTG, Doosan, Gruppo Riello Sistemi, Haas, Hermle, Yamazaki Mazak, Mori Seiki, Okuma, Pama, Samco, Schütte och Soraluce inom den skärande sektorn, samt inom plåtbearbetning Amada, BLM Group, Ficep, Finnpowewr, Prima Industrie och Schuler. Bland utställare med styrsystem eller andra tillbehör märks Bosch Rexroth, Fanuc GE, Heidenhain Siemens och THK, likson över 200 företag inom verktygssektorn. Arrangörerna betonar också den starka internationella prägeln på EMO i Milano: i en jämförelse är ca 60 % av besökarna vid EMO i Hannover från Tyskland, medan hälften av besökarna i Milano kommer utifrån. Redan vid EMO i Milano år 2005 startade marknadsföringen av årets event. I en accelererande följd har man påmint om EMO och promotat mässan i många miljöer. Presskonferenser har genomförts på ett stort antal platser runt om i världen. Intressant är också användningen av nya media för detta, som med en fanclub på Facebook och en kanal på Youtube. Länkar till dessa finns på mässans egen webbplats; www.emo-milan.com