23948sdkhjf

Ny skruvhandbok på webben

En praktisk handbok och implementering av ultraljud som kvalitetssäkring. Det är några av Swedish Fasteners Networks mål under året. Framtiden får utvisa om det också mynnar ut i högskolekurser om skruvförband.

I maj i år firar nätverket Swedish Fasteners Network (SFN) två och ett halvt år. Gruppen jobbar med skruvförbandsfrågor och har som målsättning att bidra till en stärkt svensk fordonsindustri. För tillfället är det sex företag och ett institut som är med i nätverket. Ett av de företagen är Volvo Personvagnar, som representeras av Thomas Hermansson, teknisk expert på skruvförband. – När vi känner varandra tillräckligt väl och har en färdriktning som alla är med på så ska vi leta fler medlemmar. Framför allt bland svenska företag som jobbar med skruvförband inom fordonsindustrin. Just nu är till exempel inte möbel- eller vitvaruindustrin representerade, säger Thomas Hermansson. SFN arbetar inom två huvudområden: • Bearbeta och förbättra känd kunskap till anvisningar som alla intresserade kan begripa. • Utveckla ny monteringsteknik för framtidens skruvförband. Det första sker främst genom en digital handbok på svenska, som efter remissrunda släpps för allmänheten den sista april. – Den innehåller anvisningar för hur man ska konstruera skruvförband, så att de blir så effektiva som möjligt. På sikt kommer handboken utvecklas med fler kapitel, som till exempel hur man bygger skruvförband, säger Thomas Hermansson. Handboken finns bara i digital form på SFNs hemsida (sfnskruv.se). Det har funnits tankar på att trycka upp handboken i form av foldrar, men den idén ligger på is för tillfället. – Ja, det finns ett allmänt intresse att veta hur man konstruerar skruvförband. Sedan är det klart att dessa anvisningar är baserade på erfarenheter från fordonsbyggnation. Ska du bygga en bro kan du inte gå på anvisningarna rakt av, men handboken har beräkningsexempel som är generella. – Ja, det kommer att bli en del sånt. Vi har ambitionen att hålla föredrag på till exempel konferenser. Och i framtiden skulle det kunna bli en universitetskurs. Det är vår ambition, men det finns inga konkreta planer på det just nu. – Syftet är att standardisera teknikområdet så att vi är överens om vad vi kallar saker och ting, och har en samsyn kring hur förbanden bäst konstrueras och byggs. SFNs andra huvudområde – att utveckla ny monteringsteknik för framtidens skruvförband – sker bland annat genom olika forskningsprojekt. Nätverket har nyligen avslutat ett Vinnova-projekt för att ta reda på hur ultraljud bäst kan användas för att kvalitetssäkra sträckgränsdragna skruvförband. Ett nytt Vinnovafinansierat tar vid direkt på det: – Det är en fortsättning på ultraljudsprojektet. Vi ska gå vidare med hur man bygger förband och bland annat se om det går att implementera ultraljudstekniken i riktig produktion. Projektet, döpt till Opti Fastening och med en projekttid på två år, bygger på branschens önskan om minskad fordonsvikt. Stora eller många fästelement kan ersättas av mindre och färre skruvförband, om de monteras med till exempel ultraljudsstyrd sträckgränsdragning. – Om vi kan utnyttja skruvarna mer kan vi också göra komponenten något mindre. Det är vad det går ut på – vi vill öka utnyttjande graden på skruvförbanden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096