Robotarna som kommer ut med garderoben
Gyllensvaans val att med Motoman Robotics helt automatisera en tidigare halvmanuell tillverkning är nydanande. Den visar att det ännu finns stor potential för produktivitetsökning i den svenska industrin. För när det i automationsmässigt mogna branscher ofta handlar om försök till kontinuerliga förbättringar på enstaka procent, har Gyllensvaans här visat att det finns branscher där det ännu går att ta stora kliv inom effektivisering. Tillverkningen har gått från som snabbast sex sekunder per hylla till tre, vilket är en minskning av produktionstiden med 50 procent. Slå det den som kan. Detta är Gyllensvaans modernaste packanläggning. Dessutom har företaget ett flertal bearbetningsmaskiner som är lika moderna. – Som leverantör till Ikea måste vi ligga på topp. Med denna anläggning har vi tagit ett rejält kliv framåt, säger Gyllensvaans projektledare Stefan Larsson. Den fullt automatiserade anläggningen har levererats av Motoman Robotics och är fullt driftssatt sedan början av 2009. Företaget har sex packbanor med olika grad av automation som sysselsätter 70 personer. Den långsammaste packar en låda var trettionde sekund, och den snabbaste en var sjätte. Den snabbaste halvmanuella banan är också den levererad av Motoman. Vid den nyaste banan trycker idag tre operatörer, tre truckförare och 20 robotar ut 20 lådor med bokhyllor per minut. En av operatörerna är Emma Gustavsson: – Det är alltid spännande med ny teknik och det känns bra att det är mycket nytt att lära sig, säger Emma Gustavsson. Familjeägda Gyllensvaans Möbler har tillverkat och paketerat delarna till Billy sedan 1985. Företaget ligger i Kättilstorp, ett samhälle med 400 invånare utanför Falköping, och med mångårig tradition av trä- och möbeltillverkning. På den lilla industriorten tillverkas produkter för världsmarknaden, och Gyllensvaans Möbler blev tidigt en del av historien om hur möbeltillverkaren från Älmhult erövrar världen och dess hem. Företaget blev en av IKEA:s första leverantörer 1952. Hallen för packbanan är 25 meter bred, 120 meter lång och rymmer 20 robotar. Hela fabriken är på 60 000 kvadratmeter. Billypackningen äger rum i ljusa, luftiga och träspåndoftande lokaler. I den ena ändan viks lådor, i den andra hämtas de färdigt packade med truck och körs till lager. Däremellan fylls de i hög hastighet. – Att vi har nått sådan snabbhet i en så stor anläggning och att få upp tempo och kontinuitet i automationen har varit en utmaning, säger Gyllensvaans Möblers projektledare Stefan Larsson. Motoman har varit huvudleverantör till projektet som inleddes hösten 2005. Ängelholmsföretaget Intersystem har levererat bansystem, Torsåsbaserade Motoman robotcellerna och Helsingborgsföretaget P.D. Liftec robotarnas gripdon. Det stod tidigt klart att ombyggnad, installation och integration av transportbanor, styrsystem och robotar skulle bli en komplex process. Bokhyllesatserna plockas direkt ihop i lådan. Två så kallade lådresare börjar med att vika ihop dem. Från det så kallade höglagret kommer hyllplan, ryggar och hyllsidor sedan via produktbanor med hjälp av transfervagnar, och från dem laddas sedan depalleteringscellerna med produkter. Tio robotar sköter depalletering av produkterna med snabba och exakta rörelser. Därefter transporteras de fram till respektive packrobot. Det finns sju packrobotar. Robotcellerna omges av staketavgränsare och säkerhetsburar, som tillsammans med den gallerförsedda landgång som löper på två och en halv meters höjd över hela banan gör det svårt att se robotarna; burarna dominerar. När Billylådorna når de sju packrobotarna fylls de snabbt med detaljer och beslag. Därpå når de lådförslutare som sluter lådorna. Palleteringsrobotar palleterar och därefter plastas och streckkodsmärks pallarna, innan de hämtas av en truck för transport vidare ut till lagret. – Det känns skönt att vi har nått över vår ursprungliga målsättning och nu klarar en produktionstakt om 20 paket per minut, säger Motoman Robotics Fredrik Ljung. Intersystems anläggning består av standardsystem som specialanpassats för Gyllensvaans specifika applikationer. Intersystem har levererat det system som matar in godset, beredningsbanorna samt de fyrfiliga produktbanor som matar fram lådorna. Även anläggningens sista tredjedel, där lådor försluts och palleteras, står Intersystem bakom. – Den stora utmaningen här har varit storleken; det är en komplex anläggning som dels hanterar stora och tunga detaljer som ryggar och hyllsidor och samtidigt riktigt små detaljer som socklar och beslag. Så vi har hela spännvidden från 1000-kilospallar till frigolitbitar på tio gram, säger Intersystems vd Håkan Johansson. Två robotmodeller figurerar i maskinen; dels Motomans sexaxliga ES165 med 165 kilograms kapacitet och dels fyraxliga 300 kiloslyftare, EPL300. I fabriken finns ytterligare fem modeller. Robotarnas gripdon i bana 7 är konstruerade och tillverkade av P.D. Liftec som levererat vakuumsystem till pack- och palleteringsrobotarna, och kompletta verktyg till depalleteringssidan. P.D. Liftec bedömer sig ha nått en energibesparing på 30-40 procent jämfört med obetydligt äldre system. – Mycket av kapaciteten har vi nått genom finjusteringar och optimering, vilket krävt ett nära samarbete mellan oss, Motoman och Gyllensvaans, säger P.D.Liftecs projektledare Joakim Frost. Sammanfattningsvis har Gyllensvaans halverat produktionstiden jämfört med banan de ersatt. Några utmanare?