23948sdkhjf

Högteknologi från Sverige

Kraven som Bergs propellersystem måste uppfylla är att de måste tätas, och detta gäller speciellt hydraulsystemen, som måste vara tryckbeständiga. I gängförbanden måste bultarna och skruvarna låsas mot vibrationsbelastningar.

Från en blygsam start med grundandet som skeppsvarv för fiskebåtar år 1912, har Berg Propulsion utvecklats till ett multinationellt företag som tillverkar propellrar för alla typ av fartyg. Tank- och containerfartyg, lastfartyg och lyxyachter, bara för att nämna några, förlitar sig alla på Berg Propulsions erfarenhet och yrkesmannaskap. Kraven på hållbarhet och pålitlighet för Bergs CP(Controllable Pitch)-propellrar är enorma. När propellern väl tillpassats fartyget är ändringar extremt svåra att utföra och propellrarna används i 25 år eller mer. Det finns inget utrymme för misstag, eftersom fartygets säkerhet beror på produktens kvalitet. Kostnad är ytterligare en aspekt; för varje dag som fartyget måste ligga i hamn för reparationer kostar det ägaren mellan 15 000 och 20 000 dollar per dag, förklarar Bergs verkställande direktör Anders Christofferson. Tekniska framsteg har gjort avtryck på varje aspekt av livet, och tillverkningsprocessen i fabriken på idylliska Öckerö är inget undantag. Mycket har förändrats sedan Johan Wiktor Berg tillverkade den första CP-propellern åt en fiskebåt i trä år 1929. En av dessa förändringar är användningen av Henkels Loctite-produkter. Berg Propulsion och Henkel, har mycket gemensamt: Båda började som familjeföretag med tyngdpunkten på högkvalitativa produkter och båda har utvecklats till framgångsrika företag med verksamhet i global skala. Henkel har haft möjlighet att observera tillverkningsprocessen på Bergs fabrik. Den gigantiska propellern, som mäter mer än 9 meter i diameter, får männen intill att se ut som dvärgar. De skinande propellerbladen av brons är nästan hotfulla i sin blänkande perfektion. Vid varje steg i tillverkningen spelar Loctite-produkterna en viktig roll: gängorna på hydraulrör som kontrollerar de individuella bladen sätts fast med Loctite 638. De måste tåla tryck på mer än 70 bar, vilket är ett dubbelt så högt tryck mot vad de utsätts för i havet. Tätningen måste vara hermetisk tillsluten efter en timme, eftersom hydraulrören då är inbäddade i axeln. Ett annat exempel på tillämpade tekniska framsteg är tillverkningen av den distanshållare som skyddar propellerns kontrollenheter. Distanshållaren tillpassas enheterna med fyra skruvar som låses med Loctite 243. - Loctite ökar pålitligheten för våra produkter. Vi arbetar nära Loctites tekniska avdelning vid utveckling och tillverkning, säger Anders Christofferson. Lars Andreasson från Loctites Industrial Engineering Department förklarar: - Vi kan hjälpa kunden genom att till exempel beräkna de tryck som produkten måste tåla. Det är en typ av lagarbete. Vårt mål är att hjälpa kunden genom att utveckla skräddarsydda lösningar. Tillverkningsprocessen för båtpropellrar har kommit långt. Värt att notera är att det faktiskt finns något som liknar en konspirationsteori kring teknikens ursprung. Det finns en möjlighet att engelsmannen Francis Smith, som tog åt sig äran för uppfinningen, faktiskt föregicks av den österrikiska entusiasten Josef Ressel. Tyvärr löstes inte frågan under Ressels livstid och han fick aldrig det erkännande som han verkar förtjäna. Medan tekniska framsteg inte kan hejdas, som samarbetet mellan Berg Propulsion och Henkel på idylliska Öckerö visar, verkar frågor om immateriella rättigheter vara här för att stanna. - Kraven som våra system måste uppfylla är att de måste tätas, och detta gäller speciellt för våra hydraulsystem, som måste vara tryckbeständiga. I gängförbanden måste bultarna och skruvarna låsas mot vibrationsbelastningar. - Vi använder gänglåsningarna 243 och 2701 och för fastsättning använder vi 638 och 603. Vi reducerar antalet inventarier för mekanisk låsning och behöver färre artikelnummer, vilket ger oss stora besparingar i lagerhållning. - Pålitlighet är viktigt eftersom våra kunder förväntar sig propellersystem som alltid har största tillgänglighet. Om propellersystemet av någon anledning inte fungerar kan båten inte längre tjäna pengar åt ägaren. Och nu pratar vi om stora summor pengar. Det varierar mellan 15 000 – 20 000 dollar per dag och är ingen ovanlighet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125