En truck är standard hos DSV
Den stora fördelen med Stills eltruckar är att de har ett smidigt system för batteribyte som är helt outstanding, säger Janne Auvinen, chef inrikes styckegods och terminal, DSV. – Man öppnar bara en lucka på truckens sida och lyfter ut batteriet med en pallyftare och stoppar in ett nytt. Det går väldigt snabbt. Ingen konkurrent har något liknande. – Vi hanterar – lossar, lastar och sorterar – runt 40 000 styckegodssändningar i månaden men har velat begränsa antalet truckar. De vi har måste då kunna rulla, i princip, 24 timmar kontinuerligt eftersom vi har öppet dygnet runt. Batteribyte med andra fabrikat är omständliga och tidsödande. Det måste gå kvickt för varje stillestånd kostar pengar. – Det är också en modern truck med lite annorlunda tänk än övriga, och det passar DSV:s egen image, menar Janne Auvinen. DSV tecknade ett hyresavtal med Still för fem år sedan efter att ha använt flera andra fabrikat. – I avtalet betalar vi för slitage och fullservice och är mycket nöjda med hur det fungerar. Vi hade kunnat hitta billigare lösningar, men eftersom detta är smidigt så tjänar vi ändå på det. DSV använder också Stills små låglyftande lagertruckar som kan hanteras av lastbilschaufförerna själva. För närvarande rullar 15 Stilltruckar i den 15 000 kvadratmeter stora terminalen som invigdes för tre år sedan.