Upp och ner igen med nytt lagerskydd
Varje år skadas nästan tusen människor i Sverige när de använder truck. Hur många lagerinredningar eller varor som blir påkörda torde vara en astronomisk summa. Lagerinredningsföretaget ÖLM AB i Örebro har tagit fasta på det senare, och lanserar nu ett nytt påkörningsskydd för att motverka skadorna vid interna transporter med truck. Skyddet är lågt och horisontellt, placerat längs golvet, till skillnad mot mer konventionella skydd som ofta är högre och vertikalt monterade. Det bär varunamnet On-off på grund av sin funktion: vid till exempel montering runt ett hörn vid en lagerhylla fungerar skyddet som en plötslig uppförsbacke – truckens kaross lyfts upp av skyddet, varpå drivhjulet tappar kontakt med marken och truckens framåtrörelse hejdas och minimeras genom en mjuk på-och-av-körning. Skyddet är sex centimeter högt i standardmodell. – Det är för att en plocktruck ofta har 3–6 centimeter markfrigång mellan chassi och golv, men skyddet kan även tillverkas kundanpassat till truckar med andra mått, säger vd Alric Jinghede på ÖLM. – Äldre skydd i andra utformningar är högre, och står på fötter bultade i golvet. När ett sånt skydd körs på får man ofta byta ut hela skyddet, och det händer till och med att smällarna är så kraftiga att stora sjok ur golvet rycks upp. Det här nya skyddet pressas istället ner när trucken glider upp på det. Det kan aldrig ryckas loss ur golvet vilket är en klar fördel. On-off-skyddet är egentligen ett vinkeljärn i metall i olika godstjocklekar som har lackats i signalgul färg. Det fogas till marken genom fästelement. ÖLM sökte patent på skyddet i september 2008. Skyddet är helt nytt – finns det någon användare? – Skyddet är inte ens lanserat ännu, men vi har testat det hos ett stort centrallager i två år. Personalen där har tagit bort många av sina tidigare vertikala skydd för att ersätta dem med de nya. Hur har utfallet varit? – Det har varit bra. Skydden är så nedslitna av påkörningar att färgen har slitits av. Men till skillnad från konventionella skydd så sitter dessa kvar och fyller sin funktion efter att en truck kör in i dem. Egentligen borde man kanske måla om dem, för ju bättre man ser ett hinder desto bättre är det. Var har de monterat skyddet? – Förutom runt pallställens gavlar har de använt skyddet vid bland annat vågstationer, inplastningsstationer och omlastningsstationer. Och de ser allt fler användningsområden för det. Men hur bra On-off än är så skyddar det inte mot truckgafflarna som kan skada stolpen på olika höjd. I sådana fall tipsar Alric Jinghede istället för stolpskyddet Rack Armour, som ÖLM har ensam försäljningsrätt på sedan två år tillbaka. Enligt Alric Jinghede har försäljningen gått stadigt uppåt under den korta tid det har marknadsförts. – Det är också ett alternativ till det konventionella metallskyddet, men monteras på stolpar istället för längs marken. Det är 60 centimeter högt, och går snabbt att montera. På det sättet är det prisvärt eftersom du slipper stänga av gångar för trucktrafiken, som du annars får göra vid reparationer av trasiga skydd, och du slipper borra i golvet för att få fast det. Skyddet är tillverkat i plast, med en gummidämpare innanför höljet, och enligt Alric Jinghede till och med överträffar skyddet den internationella standarden i skydd för pallställ. En annan fördel han nämner är att det kan placeras på vilken höjd som helst på ställaget. – I England finns det stora kunder som använder skyddet. Wal-Mart, Marks & Spencer och DHL till exempel. Här i Sverige har bland annat Ikea köpt in det till sina lager.