23948sdkhjf

Nya Leantag hos Bostik

Bostik introducerar nu över hela världen The Bostik Way. Samtidigt samarbetar man med Produktionslyftet om en kraftfull Leansatsning i fabriken i helsingborg.

Bostik AB arbetar kontinuerligt med att förbättra produktegenskaper, design, produktionsprocesser och logistik, varför deras satsning på Lean knappast kommer som en överraskning. Drivkraften bakom Lean-arbetet tillsammans med Produktionslyftet grundar sig både på mjuka värden och praktiska förbättringar. – Lean-arbetet är viktigt då det kommer stärka vår konkurrenskraft, säger marknadschef Richard Svensson. Genom att fokusera på ständiga förbättringar och minskade slöserier så blir vi ett bättre företag och kan investera i vårt varumärke och ladda det med positiva värden. – Vårt Lean-perspektiv baseras på kundnyttan, framhåller vd Per-Olof Nilsson. Med effektivare tillverkning kan vi ge bättre service, högre kvalitet och därigenom öka värdet för våra kunder. Samtidigt introducerar Bostik, över hela världen, något som kallas The Bostik Way, där de med ett antal vägledande nyckelord beskriver grundtanken och kulturen som ska genomsyra verksamheten. Per-Olof framhåller att det här inte är ett projekt med ett slutdatum, utan ett fortgående arbete för att bygga en ny kultur. Eftersom Lean-arbetet bygger på att tillvarata alla medarbetares kunskaper, samt göra dem delaktiga i förbättringsarbetet, kommer dessa nyckelord att vara ledstjärnor i arbetet. Samtidigt menar han att satsningen lägger grunden för en lönsam tillväxt av Bostiks nordiska verksamhet. – Vi sänker ledtiderna, får en smidigare och kostnadseffektivare hantering. Genom att arbeta rätt kan vi tillverka större volymer med samma bemanning. Eftersom det ytterst är företagets anställda och ledning som skapar kundvärden i verksamheten och därmed bygger varumärket Bostik, är detta arbete avgörande för den framtida roll som företaget efter strävar, avslutar Per-Olof Nilsson. - Vi får betala en slant till Produktionslyftet, men det är en bagatell jämfört med den insats som deras konsulter gör hos oss. Vi har gjort ett försök tidigare men effekten försvann så fort konsulterna lämnade företaget. Nu är vår avsikt att få en bred förståelse från styrelsen till alla anställda. Jag tror att vi kommer att minska kapitalbindningen genom mindre batcher och kortare ställtider, säger Per-Olof Nilsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062