23948sdkhjf

Bimetall kräver specialverktyg

Husqvarna jobbar mycket med bimetallkomponenter. Där kan man sällan använda standardverktyg vid den skärande bearbetningen.

Svänghjulet i en Husqvarna motorsåg är en typisk bimetallkomponent. En magnet av sinterstål är ingjuten i svänghjulet av aluminium, som samtidigt är startmotor och fläkthjul för sågen. Ytterdiametern på svänghjulet måste fräsas av till ett exakt mått. - Vi var inte helt nöjda med verktygslösningen för bearbetningen av svänghjul, säger Panjottis Kelekidis. - Kvaliteten var ok, men vi var tvungna att byta skär alltför ofta. För den robotstyrda anläggningen vi använder kostar byte/stillestånd väldigt mycket. Bearbetning av bimetallkomponenter kräver en annan avverkningsstrategi än vid vanliga material – det går sällan att förlita sig på standardverktyg. De enskilda materialen ställer olika krav på det skärande materialet respektive verktyget. Exempelvis krävs vid bearbetning av gjutjärn god slitstyrka och en stabil skäregg. Spånbrytningen är i regel inget problem då spånorna är mycket korta. Aluminium däremot är långspånande och mjukt, vilket innebär att det krävs en skarp skäregg samt att spånbrytningen är mycket viktig. Utmaningen är att ta fram ett skärmaterial som klarar av båda materialen. - Processparametrarna och förutsättningarna var givna, säger Hans Axelsson, marknadschef för Ceratizit Northern Europe. - För att undvika gradbildning i aluminiumet respektive urflisning av sinterstålet var det nödvändigt att utveckla ett skär med skarpa men stabila och slitstarka skäreggar. Vi träffade rätt med det första förslaget. Speciallösningen för Husqvarna består av ett precisionsslipat kvadratiskt frässkär i en hårdmetallsort som ursprungligen utvecklades för stavar. Den finkorniga sorten TSM33 i kombination med en HyperCoat beläggning gav utslaget. - Vi är mycket nöjda med resultatet; vi behöll den höga kvaliteten och kan nu arbeta ett helt skift (ca 2 000 färdigbearbetade svänghjul) utan att behöva byta skär, säger Panjottis Kelekidis. Begreppet bimetall står i allmänhet för en kombination av två olika metaller. När det gäller motorer menar man i allmänhet lättmetaller med låg hållfasthet som aluminium eller magnesium ihop med gjutna eller sintrade, hållfasta järnbaserade material. Det sammansatta materialet ställer skärmaterialet respektive verktyget inför en svår utmaning. • Låg vikt • Lång livslängd • God stabilitet • Tryckhållfasthet (motorrum) • Slitstark • Låg friktionskoefficient (bränsleförbrukning) • Litet inbyggnadsmått / kompakt • Downsizing – högre motoreffekt med mindre slagvolym – effekthöjningen uppnås genom att man höjer förbränningstrycket • Viktminskning för att reducera bränsleförbrukning respektive belastning • Olika material kan användas precis där de behövs - hållfasta material där styrkan spelar roll - lätta material där hållfastheten är av underordnad betydelse - slitstyrka där det behövs (t ex cylinderlopp)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063