Full orderbok för Asko
Lanseringen i Sverige av det nya varumärket Asko har dessutom gått utmärkt och försäljningen under varumärket Cylinda har ökat genom en jätteinsats av säljorganisationen. - Att vi nu är fullbelagda är en verklig överraskning. Inget som vi hade trott på i april, säger Staffan Billinger, vd för Asko. Kvartal 4 förra året och kvartal 1 i år var mycket svaga vilket medförde att 22 personer fick lämna företaget. Men lika många kunde återanställas under sommaren då försäljningen började skjuta fart, och senare under hösten fick ytterligare ett 20-tal jobb. -Som för alla andra var nedgången för Asko-gruppen dramatisk förra året med ett tapp på 25 procent av försäljningen. Så det såg illa ut i början av 2009. Men nu när situationen har ljusnat ser det ut som att vi hamnar på plus det tredje kvartalet och bör landa på en total minskning av omsättningen för 2008-2009 på 9-11 procent. Vi tjänar fortfarande inte så mycket pengar men det viktigaste är att hamna på rätt sida strecket, säger Staffan Billinger. -Eftersom distributörerna tömt sina lager så har vi i september, oktober och november hyfsad storlek på leveranserna till USA. -Australien går fantastiskt bra med massor av order. Anledningen är att vi har varit där i 30 år, har byggt upp en bra organisation och att lanseringen av våra nya produkter har gått strålande. -I Australien, liksom i Asien och USA, var toppmatade agitatormaskiner förut standard. Frontmatade tvättmaskiner som vi har här i Europa var en liten marknad, alltför liten för att de stora tillverkarna skulle bry sig. Men nu när de alla vill ha de mer effektiva frontmatade maskinerna är vi redan etablerade i distributionen. En ny stor kund är holländska Atag som är både ett varumärke och ett företag. -De ska köpa våra diskmaskiner för att sälja dem under eget namn. -Vi har dessutom flera OEM-affärer på gång där vi går in under andras varumärken. Självklart ska vi också försöka hitta nya marknader och genom ett bredare produktsortimentet öka försäljningen på befintliga marknader. Från början handlade det enbart om tvättmaskiner. Idag erbjuder Asko helhetslösningar för tvätt och kök. Av de nordiska länderna har Sverige gått bra. Varumärket Asko introducerades på den svenska marknaden i januari i år. -Trots att vi designar, utvecklar och tillverkar våra produkter i Sverige, och har så gjort i mer än 60 år, har vi aldrig sålt dem här hemma under vårt eget varumärke Asko. Det är därför extra kul med lite framgångar i Sverige, säger Staffan Billinger.