23948sdkhjf

Soldrivet jätteplan ska runda klotet

Nu ska Solar Impulse snart lätta för sina första flygprov. Det stora planet drivs enbart av solenergi.

Bertrand Piccard är känd som mannen som 1999 flög jorden runt i luftballongen Breitling Orbiter 3. Sedan 2003 är han inblandad i ett än mer riskabelt projekt. Med det gigantiska propellerplanet Solar Impulse ska han, via en mängd mellanlandningar, ta sig runt jorden helt utan bränsle. Propellrarna drivs av batterier som laddas av solceller på vingarnas ovansida. Verkstäderna var på plats när planet visades upp i en hangar i Dübendorf, i närheten av Zurich i Schweiz. Då hade mans spurtat för att montera samman Solar Impulse som har ett vingspann på 64 meter som är lika brett som en Boeing 747-400. Vikten däremot är bara 1 600 kg. Under hösten ska året ska planet göra sin första take off över Dübendorfs flygfält. Och näst år ska projektet kunna utföra sin första nattflygning. När man så småningom ska ge sig ut på sin jordenruntflygning kommer rutten att bestämmas av dels tillgången till flygplatser, dels intresset för grön teknik på platserna man flyger till. Planet liknar ett uppskalat modellflygplan och hastigheten ligger också på ungefär det hos ett radiostyrt modellplan. De fyra elmotorerna är på vardera 10 hästkrafter och när de inte kan drivas direkt av de 12 000 solcellerna på vingarna så är kommer elektriciteten från de litium-polymer batterier som med sina 400 kg utgör en fjärdedel av planets vikt. Olika delsystem till plane har provats under de år projektet forgått. En mängd simuleringar har också gjorts i datorer. Utvecklingen av Solar Impulse HB-SIA, som det kallas, har gjorts i Catia. - Att det blev Catia beror mest på att projektet drivits inom tekniska högskolan i Lausanne där man redan använde Catia, säger Robert Fraefel, chef för designteamet inom Solar Impulse. Som PDM-system använder Solar Impulse-projektet Enovia SmarTeam. Man har redan inlett utvecklingen av ett andra plan, HB-SIB. Det är detta som ska använda för att i fem etapper ta sig ett varv runt jorden. Då måste planet kunna bära två piloter. - Men vi tränar på en teknik av att gå ned i vakenhet men ändå ha kontroll över planet. Dess konstruktion och låga fart gör att varje manöver tar lång tid, säger Bertrand Piccard.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111