23948sdkhjf

Genombrott för limteknik även i kritiska krockzoner

Att komplettera karossens punktsvetsning med limmade delar betyder styvare strukturer. Den här blandtekniken betyder också att man kan använda tunnare material.

Viktminskningen öppnar upp lägre bränsleförbrukning, men ger också utrymme för att bygga in tekniska applikationer i fordonet.Men hur klarar sig limfogar mot traditionell punktsvetsning av karosser i en krock? Inte så bra på de mest utsatta krockzonerna, där limfogarna spricker av krockenergin. För dessa kritiska områden behöver biltillverkarna ha tillgång till limteknik som ger så starka strukturer att de inte deformeras i en krock men samtidigt att vidhäftningen fungerar i andra sammanhang. Kemiföretaget Henkel hävdar nu att man står inför ett genombrott på området och har i så kallade "drop tower test" släppt en 500 kg vikt från 2 meters höjd mot två uppriggade testprofiler i stål. Den ena med sammanfogad med svetspunkter, den andra med lim. Allt för att simulera krockkrafter. Testresultatet visar att en profil med limmade fogar absorberar krock energin tillfredsställande, medan en punktsvetsad profil klarar sig sämre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.963