23948sdkhjf

Boom för materialmix

En blandning av lättare material, kommer i framtiden göra bilarna lättare och mer bränslesnåla. Karosser kommer i allt högre grad att limmas för att svetsas ihop.

Räkna med att vi går mot en utveckling med en mix av allt lättare material i bilarnas karosser. Svetspunkter ersätts med limmad vidhäftning och olika material kan kombineras friare för att minska karossen vikt, öka dess vridstyvhet, förenkla produktion samt minska bränseförbrukningen. - Det säger Walter Weis, marknadsansvarig för Adhesive Technologies, Automotive, dvs vidhäftning av olika material i fordonens karosstruktur. Motormagasinet träffar honom på kemiföretaget Henkels huvudkontor i Düsseldorf, Tyskland. - Vi står inför ett trendbrott som innebär att politiska beslut och miljöhänsyn kommer leda till att bilindustrin successivt kommer övergå till fordon med hybriddrift och elfordon som kräver batterier med betydligt större kapacitet än idag. Med sådan teknik blir bilarna allt tynge och därmed blir det nödvändigt att reducera vikten för att behålla miljövinsten, säger Weis. Henkel Technolgies Automotive är leverantör till bilindustrin med en rad tätningsmedel, limmetoder för vidhäftning samt kemiska processer inför lackering av karosser i bilproduktion. Bland kunderna BMW, VW-koncernen PSA och world wide allt från Toyota till mindre fordonstillverkare i Kina och Ryssland. Fördelen med att limma ihop metallmaterial är att limfogen blir tät och fri från elektrokemisk korrosion som annars uppstår. Dessutom kan man inte svetsa vissa metaller som till exempel magnesium mot stål, med de går att limma. Plaster har speciella egenskaper som kräver extra förbehandling av ytorna innan de kan sammanfogas med lim. – Det intressanta är att vi nu står inför att kunna erbjuda teknologier som kan sammafoga plaster och metaller i en komplett materialmix och få mer ut av kombinationen är om man bara använder ett material. Det innebär en kaross med större vridstyvhet och lättare vikt, säger Weis. Pilotprojekt med ny limteknik som också går i produktion är viktreduktion av nya BMW 7-serien samt nya 5-serien. Men frågan i sammanhanget är; när kan vi vänta oss karossen helt limmade utan svetspunkter? – Teoretiskt redan i morgon, men i verkligheten knappast de närmaste fem till tio åren. Bilindustrin är för konservativ för en sådan förändring över natten. Det passar inte deras komfortzon. – Man kommer använda svetsning så långt som möjligt. Produktionslinjerna är ju utrustade med svetsrobotar och det är den tekniken man har investerat i. Men succesivt kommer man i införa mer och mer materialmix i produktionen med stöd av limning, säger Weis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079