23948sdkhjf

Koenigseggs svänger mot Catia

Koenigsegg är högaktuella som köpare av Saab Automobile. Däremot har deras senaste egna bilprojekt inte väckt så mycket uppmärksamhet. Den nya CCX har pressat upp toppfarten från tidigare 388 km/h till över 395 km/h.

CCX har kvar linjerna från sin föregångare men genom diverse mindre förändringar har luftmotståndet minskat. En av nycklarna till framgång i omdesignen är stenkoll på design- och produktionsprocessen från a till ö. Tidigare använde Koenigsegg en rad olika system och programvaror i produktionen – problemet var att de olika programmen inte kommunicerade med varandra. Vägen från design till färdig bil var onödigt lång och krånglig. Koenigsegg utvecklar och producerar runt 20 bilar per år och tillverkningen ökar. Bilarna exporteras sedan världen över till Mellanöstern, Centraleuropa, Skandinavien och USA. Jämfört med de stora biltillverkarna är Koenigsegg specialiserat på lågvolymproduktion och bilarna byggs för hand av specialutbildade mekaniker och hantverkare. Då de stora biltillverkarna koncentrerar sig på att göra vinster, fokuserar Koenigsegg på att försäkra sig om att varje enskild komponent i bilen är optimal för ändamålet. Det görs inga kompromisser när det gäller komponentdesign, utveckling eller tillverkning. Idag använder biltillverkaren Catia PLM Express från Dassault Systèmes och det innebär att de flesta funktionerna kring design och produktion finns samlade i ett och samma program. Programmet gör det dessutom enklare för flera användare att få tillgång till och dela information. – I ärlighetens namn så hade vi inte kunnat utveckla CCX-modellen eller några andra varianter utan Catia PLM Express, säger Jon Gunner, tekniskt ansvarig på Koenigsegg. Konkurrensen mellan lyxbilstillverkarna är stenhård och då gäller det att föra en nära dialog med sina kunder och snabbt kunna ta till sig önskemål. Inte sällan vill kunden skräddarsy bilen efter just sina behov. – Vi har inte samma budget för forskning och utveckling som konkurrenterna och i gengäld måste vi arbeta smartare och snabbare, säger Jon Gunner. Koenigsegg har därför infört en smidig utvecklingsprocess, vilket innebär att de fokuserar på allt som har att göra med design, produktutveckling och själva tillverkningen. Kraschtester och komponentstillverkning läggs ut externt. - När vi byggde vår bilmodell CCX tog vi det strategiska beslutet att bli en bilproducent och inte en komponenttillverkare. Idag lägger vi därför ut en större del av vår komponenttillverkning på våra leverantörer och fokuserar på att bygga bilar här, säger Jon Gunner. Koenigsegg beslutade sig för att gå över till Catia PLM Express för att få bättre kontroll över PLM-processen. Ur en designsynvinkel valdes Catia då man beslutade sig för att CCX-modellen skulle byggas i 3D till hundra procent. Det innebar att cad-modellen skulle kunna användas direkt i produktionen. Företaget arbetar parallellt med cad-lösningar från både Catia och Solidworks. – Mina ingenjörer är väldigt nöjda med Catia PLM Express. De tycker att systemet är lätt att använda och känner att de kan prestera mer – det har också bidragit till att höja deras motivation, säger Jon Gunner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066