23948sdkhjf

Snart tre gånger så lång körsträcka för batteribilar

Räkna med en kraftfull skjuts för utvecklingen av batteriet de närmaste åren. Från att idag ge en körsträcka på 15 mil till upp mot 45 mil. Samtidigt väntar nya generationer batterier som är både som är både billigare och effektivare.

Det konstaterar Paul Gustavsson i ett samtal med Verkstäderna. Han är ansvarig för elektrifiering inom Volvo Personvagnar.


"Mainstream" för batterier till el- och hybridbilar är idag litium-jon teknologi, som ersätter tidigare nickel-metal- hybrid batteriet. Litium-jon batterier har framförallt dubbelt så hög densitet.


– Batterierna är fortfarande ganska dyra, men samtidigt har vi det senaste åren sett en nästan halvering av priset samtidigt som prestandan ökar, säger Gustavsson och pekar på ett stort internationellt engagemang med kapital och ingenjörer för att snabbt hitta batterikoncept som alternativt till fossilt bränsle.


Kina har till exempel har utsett utvecklingen av elbilar och batterier som ett nationellt forskningsprojekt av högsta prioritet. Även i USA satsar man stora resurser för att få fram hållbara batterikoncept, med snabbare laddtider och högre kapacitet. I Sverige arbetar Vattenfall och Volvo Personbilar i ett samarbete för att introducera plug-in-hybrider på marknaden.


-Det finns två- tre teknologier som vi ser bortom litium-jon batterier och som tar kapaciteten till en faktor tio och samtidigt drar ner kostnaderna med 20 procent. Det innebär att bilindustrin inom tio år kan serieproducera elbilar med en räckvidd på uppEn Volvo som du laddar genom två håll i väggen ska bli verklighet 2012. Protypen visades på IAA i Frankfurt, en V70 plug- in -hybrid, med elmotor i kombination med femcylindrig dieselmotor. Effekt 280 hästkraften, 0-100 km/tim på sju sekunder. Bränsleförbrukning 0,19 liter milen.


Plug-in hybriden är ett industriellt samarbete med Volvo Personvagnar och Vattenfall för att testa tekniken. Den aktuella prototypen har ett 125 kg litium-jon batteripack dold under lastgolvet, som driver en stark elmotor.


Volvo har långt skrida planer för prototypen, som bland annat körts i krockprov i 55 miles/hour utan att batteripacket och andra komponenter skadats. Plug-in-hybrid Volvo V70 som ska gå i produktion 2012 kommer sannolikt ha ytterligare modifierat batteriteknik i bilen, eftersom utvecklingen går snabbt på området.


Till sommaren presenteras tre demonstrationsbilar Dessa ska samla information om vilka önskemål och krav förarna har på den nya tekniken, vilka körvanor de har och hur de vill ladda sin bil. Vattenfall ska bland annat testa koncept för snabb hemmaladdning och för laddstationer med betallösningar på allmänna platser.


Laddningstiden för batteriet blir runt fem timmar och det återladdas även när bilen bromsar.


För att kunna köra längre sträckor kommer bilen också att vara utrustad med en av Volvos snåla dieselmotorer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072