Montörer serveras på bricka
Det kan verka som en blygsam förskjutning i arbetsfördelningen att de som slutmonterar lastbilshytten inte längre tar några steg till fasaden med lastpallar och plockar till sig det som behövs. Men tidsbesparingen är radikal. Tidigare var man sju montörer på denna del av linjen. Nu är man fem. På en takttid som är tre minuter och tre sekunder sparar förändringen 43 sekunder. I sanningens namn ska vi påpeka att förändringen har ökat arbetsinsatsen på lagret en del. Där körs nu inte hela lastpallar in till monteringshallen utan en hel del plockas samman i monteringssekvenser och körs in på vagnar som är kopplade i tåg. Därav namnet tågfournering. - Men vinsten i monteringen är betydligt större än merarbetet på lagret, säger Thomas Laghamn, chef för logistikutvecklingen på hyttmonteringen inom Scania. Inspirationen till förändringen kom vid ett besök hos den japanska lastbilstillverkaren Hino. Man häpnade över hur så få anställda kunde producera så många lastbilar. Hino hade på ett slående sätt lyckats minska "muda", det japanska begreppet för det onödiga arbetet som inte tillför någon kundnytta till lastbilen. Framför allt hade Hino minimerat montörernas gångtid. Övergången till den nya logistikmetoden har förstås medför en del investeringar i ny utrustning. Men det vi ser närmast linjen verkar inte ruinera Scania. Det är mest tejp och tunna rör. - Det är ett franskt företag som levererar materialet och sedan tillverkar montörerna själva de olika ställ som de behöver. Det är mycket flexibelt och kan snabbt byggas om, säger Thomas Laghamn. Antalet fel minskar också genom den nya logistiken. Nu är det en montör som roterande hanterar framplockandet av detaljer. Därmed finns det detaljkunskap och vad som är rätt och fel till varje specifik hyttvariant och det finns nu tid att korrigera missade leveranser innan hytten står på monteringsstationen. Längre bort från monteringslinjen har förändringarna kostat mera. Gaffeltruckarna har måst kompletteras med rena dragtruckar och ett stort antal vagnar. - En annan viktig effekt av förändringen är att den minskar trucktrafiken i monteringshallen. Just blandningen av människor och truckar är ju en av de största olycksriskerna hos oss. - Att vi fått bort de höga pallställningarna kring linjerna ger dessutom trevligare arbetsmiljö, säger montören Jenny Carlberg.