Trucken som kör i alla riktningar
Det är en rörelseförmåga som ger avsevärda fördelar i trånga utrymmen och som gör att trucken kan förflytta sig den kortaste vägen mellan två punkter utan den konventionella truckens backa och vändmanöver. Trucken har utvecklats av innovatören Max Segerljung, som också ligger bakom det s k Maxhjulet, vars konstruktion ingår i den nya trucken. Maxhjulet består av snedställda hjul som monteras på en vertikal drivaxel så att de kan roteras i 360 grader. Därmed rullar hjulen även när man byter riktning. Trucken kan alltså köras rakt fram, i sidled eller i vilken riktning man vill. Truckens styrsätt är patenterat. – Hjulen är en viktig del i konceptet, det är hjulen som gör att trucken kan förflytta sig i alla riktningar, säger Conny Lindström vid Max Truck AB. Han tillägger: – Men det är många innovationer, som vi har utvecklat och som har byggts in i trucken som gör den unik! Conny Lindström pekar på hydraulsystemets utformning som är helt nytt: – Det finns ingen oljekylare vilket innebär att det inte uppstår några effektförluster. Normalt måste man värma hydraulolja i stora volymer med efterföljande krav på kylning. Nu kan man behålla all energi i batteriet i stället. Det nya hydraulsystemet gör dessutom att alla styrningar sker mjukt och effektivt med möjlighet till regenerering av effekt i de operationer där man sänker laster eller när man bromsar in. I konstruktionsarbetet har stor hänsyn tagit till ergonomi och säkerhet, betonar Conny Lindström: – Vi har gjort studier av ergonomi, arbetsförmåga och användarvänlighet och vi har fått fram en lättanvänd och bekväm truck. Den är lätt att kliva i och ur och stolen är vridbar så att man kan få den i den riktning som man kör. Med den här konstruktionen har vi fått fram en truck som klarar av att utföra arbeten som det tidigare behövdes fyra, fem olika truckmodeller för. Ett patenterat säkerhetssystem, som hjälper föraren att inte överskrida säkerhetsgränserna, har införts som standard. Truckens styrgeometri med möjlighet till färd i alla riktningar utan föregående mekaniska förändringar gör att sidoförflyttning med långgods genom en smal dörr eller i en smal truckgång tillsammans med förmågan att hantera gods i två pallställ i djupled gör att lagerutrymmen kan minimeras eller utnyttjas på ett helt nytt sätt. För att eliminera de siktproblem med konventionellt truckstativ har trucken byggts med en teleskopisk bom som gör att föraren i de flesta fallet har helt fri sikt vid transport vilket gör att säkerheten vid trucktransporten ökar och påkörningar undviks. Teleskopbommens fördelar gör att truckens räckvidd och arbetsområde utökas så att exempelvis avlastning av en lastbil från en sida kan utföras utan behov av förlängningsgafflar. Miljöpåverkan har minimerats genom att trucken i sin utformning och funktion kräver mindre effekt och i kombination med regenerering av kraft kräver färre batteriladdningar. Hydraulsystemets utformning med lägre tryck och förluster gör att risk för hydraulläckage minimeras. Tack vare ett batteribytessystem kan trucken användas dygnet runt utan längre stopp för batteriladdning, vilket minskar behovet av antalet truckar i produktionen. – I stället för att ställa hela trucken på laddning byter man bara batteri och kan arbeta vidare med trucken medan det andra batteriet laddas upp, säger Conny Lindström. Maxtruck 2T har ett antal patent som skydd i Sverige, Europa och USA. Trucken är dessutom patentskyddad i sin helhet, vilket gör att företaget nu är redo att börja marknadsföra den. – Sedan återstår givetvis att se hur lågkonjunkturen påverkar lanseringen, men vi har är övertygade om att det finns ett intresse.