Med radar i tankarna
-Det är en mångmiljonmarknad och vi växer, säger vd Bob Sharp, Rosemount Tank Radar AB. Det innovationsintensiva göteborgsföretaget räknar med nya användningsområden för tekniken i livsmedels-, läkemedelsindustri och jordbruk. På toppen av många oljeci Rosemount startades som en avknoppning från Saab Aircraft vid mitten av 70-talet för att kommersialisera militär radarteknologi för civil marinindustri. Priserna på elektronik hade då börjat sjunka vilket gjorde det ekonomiskt möjligt att använda tekniken för allmänna mätändamål. Runt 2001 letade amerikanska Emerson efter radarmätteknik som kunde passa för processindustri. -Det visade sig vara en lysande kombination, förklarar Bob Sharp. Rosemount Tank Radar hade tekniken och Emerson en mängd kunder inom processindustri. Emerson köpte upp företaget och skapade ett nytt affärsområde – processradar. -Vi var först och är fortfarande världsledande på tankmätning med radar framför några få mindre konkurrenter. När det gäller radarmätning i processindustri ligger vi på andra eller tredje plats, och med tanke på att vi startade för fem år sedan är det rätt bra. Rosemount klarade den ekonomiska krisen bra, anser Bob Sharp. -Vi har haft en kännbar nedgång men har inte behövt minska vår personal. Marknaden för mätning i tankfartyg är först och främst Asien där de flesta byggs idag. För tankar och process finns kunderna lite överallt i världen, främst där man hanterar olja och gas. Den trådlösa versionen som nu lanseras ger många fördelar, en är att man slipper dyr och besvärlig tråddragning för att koppla ihop mätenheterna. -Mätare kan därför placeras på ställen där det förut inte varit lönsamt, säger Rikard Lövdahl. Och när det gäller processindustri ser vi nya marknader inom livsmedels-, läkemedelsindustrin och jordbruket där beröringsfri nivåmätning är viktig. Radarantennen är det enda som finns överst inne i tanken, elektroniken sitter tätt inkapslad på utsidan, så det finns ingenting som kan orsaka gnistor genom el eller mekanisk nötning. Ytterligare en finess är att också temperaturen mäts. -Det är inte minst viktigt då det handlar om råolja. Oljans volym beräknas efter ett internationellt standardvärde på 15 grader C. Har den en annan temperatur räknas volymen om till standard. Nivå och temperatur räknas automatiskt ut i kontrollrummet. -Den teknik vi ersätter handlar om billigare mekaniska metoder för mätning med till exempel en flottör eller en lina med displacer som matas ner i tanken. De metoderna är oftast mindre noggranna, mindre pålitliga och kräver underhåll. -Men processbransc