Den direkta vägen till energieffektivitet
Integreringen av vridmomentmätande flänsar i kraftverksutrustning säkrar tillämpningen av helt nya teknologier. Genom de data som fås från dessa avancerade mätvärdesomformare kan användaren förbättra ekonomin genom besparning av bränsle samtidigt som det utgör ett effektivt bidrag till förbättrad miljö. Effekt och effektivitet är de två huvudfaktorerna för att fastställa verkningsgraden hos ett kraftvärmeverk: Även om den verkliga effekten lätt kan mätas med generatorns uteffekt, är dess verkningsgrad betydligt svårare att fastställa. En omtyckt metod är direkt mätning av bränsleflödet. I detta fall är en serie parametrar inblandade som är svåra att påverka. Dessutom är den använda bränsletypen en höggradig osäkerhetsfaktor. I praktiken kan bränslets massflöde fastställas indirekt genom tidigare fastställda kalibreringsvärden samt med simulationsprogram. Ett alternativ för att fastställa driveffekten är att registrera förvridning i axelsystemet mellan drivenhet och generator. Men även denna metod är inexakt eftersom vridmomentet måste fastställas indirekt via en relaterad parameter och efterföljande beräkning. Dessutom måste även hänsyn tas till att även parametrar som material och axeldimensioner med underliggande toleranser. Detta resulterar följaktligen i en relativt stor osäkerhet om det uppmätta vridmomentets verkliga storlek. Att mäta drivaxelns förvridning genom att mäta deformationen på ytan är en bättre kompromiss. Denna metod lämnar mycket exakta mätvärden på deformationen, beroende på appliceringens kvalitet och vilka komponenter som används. Emellertid har det vridmomentvärde som därefter beräknas ett fel av cirka 3-5 procent, på grund av toleranserna i de parametrar som tidigare nämnts. Säkerheten hos ovanstående metod kan förbättras avsevärt genom direkt kalibrering av momentparametrarna för drivaxeln eller delar av denna. Om kalibreringen utförs på plats, kan den komplicerade och den höga kostnaden för applicering av belastning och de lokala förhållandena skapa svårigheter. Om kalibreringen däremot sker i ett laboratorium för kalibrering är villkoren optimala och noggrannheten mycket hög. Detta kan dock vara dyrt och kan ibland kräva att diverse monteringsdetaljer används för att en maskinkalibrering av komponenten ska kunna utföras. På grund av komponentens dimensioner eller det maximala vridmoment som krävs står inte heller alltid en kalibreringsmaskin till förfogande som är lämplig för ändamålet. De problem som nämns ovan kan övervinnas relativt enkelt genom att integrera momentmätningsutrustningen i drivsystemet redan när detta konstrueras. I princip kräver detta en komponent som monteras direkt i drivsystemet, roterar tillsammans med det, eller till och med övertar drivsystemets funktion. Denna komponent - momentflänsen - är förkalibrerad till önskat vridmoment och certifierad på motsvarande sätt. Den kan installeras, tas bort, ersättas och omkalibreras på ett enkelt sätt. En leverantör av sådana här momentflänsar är HBM som har flänsar i standardutförande upp till 300 kNm.