Klimatsmarta fönster visas på COP 15
Chromogenics teknologi med smarta fönster gör så att man kan styra genomskinligheten och därmed reglera både värme- och ljusinsläpp. Genom att fönstret går från ljust till mörkt kan det blockera värme och på så sätt minska behovet av luftkonditionering och energiförbrukning i byggnader och fordon med upp till 50 procent i varma länder. Omvänt är det en fördel att kunna välja att släppa in solljus för att ta till vara på ljus och värme under kalla dagar. Själva produkten Converlight kan liknas vid en mycket tunn plastfolie som innehåller skikt av så kallat elektrokromt material. Det elektrokroma materialet ändrar mörkhetsgrad då en svag elektrisk spänning appliceras. Chromogenics industrialiserar nu sin verksamhet för volymproduktion av Converlight. En framtida marknad finns framför allt i byggnader, men också i fönstertillverkning för flygplan, bussar, båtar, anläggningsmaskiner, bilar och andra fordon. Volvo Technology Transfer investerade i Chromogenics 2006 och äger cirka 20 procent av bolaget. - Den största delen av världens oljeförbrukning går åt till kylning, och inte uppvärmning som är lätt att tro. En personbil som körs i bilköer en het dag kan använda över 25 procent av motorns effekt till luftkonditionering, säger Per Wassén, ChromoGenics styrelseordförande och investeringsansvarig på Volvo Technology Transfer. Smarta fönster från Chromogenics skulle kunna minska behovet av luftkonditionering och därmed bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid. Chromogenics smarta fönster är också klart intressanta även vid en övergång till elhybridfordon, då vi kommer att behöva minska behovet av stora strömförbrukare, som exempelvis luftkonditioneringsaggregat. Mellan den 7-18 december träffas världens klimatförhandlare i Köpenhamn på FN:s femtonde klimattoppmöte, COP 15, där ska man enas om ett nytt protokoll som ska ta vid när Kyotoprotokollet löper ut 2012.