Bryt den onda cirkeln!
Katarina Pihl mötte mr Liker och för en intervju och fick tillfälle till ytterligare fördjupning och förståelse för "The Toyota Way", och hur andra företag kan applicera och tillämpa Toyotas modell. Modellen, systemet TPS Toyota Production System, och de 14 principerna är grundligt genomgånga i boken The Toyota Way och knyts samman i Mr Likers föreläsningar. I samtalet mellan mr Liker och Katarina Pihl framför han sina övertygelser om att nyckeln till framgång handlar om att utveckla människor och att i team samarbeta med att identifiera, reflektera över och analysera problem och hinder i processerna för att möta kunders verkliga värde. Systemet för Toyotas långsiktiga framgångar är beskrivet som ett hus med en grund som beskriver Toyotas 14 ledarskapsfilosofier och grundläggande förhållningssätt . Huset bärs upp Pelare som utgörs av metoder och verktyg för JIT/Just in Time och Jidoka/kvalitetssäkring. Över allt Taket – vad som skall uppnås - bäst kvalitet, till lägst kostnad, kortast ledtid, bäst säkerhet och hög moral. Tillsammans utgör delarna ett system där alla delar verkar tillsammans. Inne i huset, som hjärtat till systemet, finns Ständiga Förbättringar där människor samarbetar för att reducera slöserier. De tränas, utbildas och uppmuntras till att lära se slöserier och till problemlösning. Toyotas framgångar bygger i sanning på att utveckla människor och att utmana alla att tänka, att ständigt förbättra ! Det förekommer enligt mr Liker alltför ofta att företag tillämpar delar av systemet och försöker nå framgång genom att använda och förlita sig på de tekniker som beskrivs, men då utan förväntat resultat, eftersom metoderna och teknikerna inte fungerar självständigt utan samverkan och ledare som agerar enligt principerna - lever systemet! I all enkelhet handlar det om att; A.förstå kundens behov, verkliga värde B.utveckla processerna som levererar kunds värde, genom att C.föra upp problem till ytan D.utveckla människor som löser problem, E.utveckla ledare som lever och lär enligt principerna A) Värde för Kunden I alla verksamheters, samtliga processer , gäller det att ta reda på vad kunderna vill ha och vad de värdesätter, såsom att produkten håller rätt kvalitet, levereras på rätt tid, hjälpsam attityd, sunda råd etc. B) Utveckla processer Utveckla arbetssätt för hur kunds värde skall åstadkommas, och skapa ett flöde av värde- adderande aktiviteter. C) För upp problem till ytan För att uppnå effektivitet, är det viktigt att synliggöra problem. Dolda problem skapar ineffektivitet, kvalitetsbristkostnader, hämmad lönsamhet. Identifiera problemen. Omedelbar reflektion Utreda rotorsaker Lösa probemlen/Förbättra! Många företag befinns enligt mr Liker i ett tillstånd - i en ond cirkel - där de lägger omfattande, i många fall all, kraft och energi till att s a s "släcka bränder" . De tröttar ut sig på att fixa akuta problem, korrigera och justera, och upplever inte att det finns tid till Ständiga förbättringar. Reflektioner, rotorsaksanalyser och gemensam problemlösning för förbättringar och förebyggande åtgärder uteblir. Inte heller upplevs det finnas tid för utveckling av människor, med ineffiktivet och varierande resultat som följd. Mr Likers råd är att börja någonstans, någon gång, att bryta den onda cirkeln! För att få uppmärksamhet och prioritet till att lösa problemen krävs ibland att man törs stoppa produktionen! Stoppa produktion, samla alla nödvändiga kompetenser och resurser till att tillsammans lösa problemet, förbättra ! Minska kvalitetsbristkostnader, minska bundet kapital, öka lönsamheten och bädda för långsiktig framgång. D) Utveckla människor som löser problem De viktigaste människorna i verksamheten är – de som rör produkten eller kunder, dvs utför de aktiviteterna som bygger/skapar kundens värde. Alla andra i verksamheten existerar för att stödja dem. Då är det viktigt med insikten: "jag arbetar för kunden genom att stödja medarbetarna som utför det värde adderande arbetet". Människor i verksamheten grupperas i arbetsteam, med arbetsuppgifter och roller i sin process. De tränas i metoder och verktyg för förbättringsarbete, såsom t ex att självständigt i teamen arbeta med 5S, enkla orsaksanalyser som 5 X varför, samt tränas i samarbete kring att lösa gemensamma problem, E) Utveckla ledare som lever och lär enligt principerna Lean ledarskap präglas av långsiktighet, önskan att utveckla människor och att passionerat leva verksamhetens ledningssystem och agera enligt företagets ledarskaps principer . För att tillämpaToyotas framgångskoncept, krävs för många företag ett totalt paradigmskifte, ledare som ändrar livsstil och pressar sig bortom vad som till en början känns bekvämt. Som definition till ordet ledare är att någon följer. Ledare som lyckas utmana grupperna med relevanta mål med enkla mätetal, och lyckas involvera sina medarbetare till att förbättra processerna har störst chans att lyckas med sina åtaganden. Involvering uppnås när Varje medarbetare blir tagen på allvar av ledningen Medarbetarna får delta i att upprätta, designa och utveckla sitt eget arbete, Ineffektivitet och kvalitetsbrister uppnås av att dölja problem. Ledare som gapar, skriker och skäller när någon gör ett misstag, får medarbetare som är rädda och döljer problem. Problem som döljs blir inte åtgärdade och förbättring uteblir, Ledare som tydliga kommunicerar mål på vad som förväntas uppnås, och konsekvent handlar enligt systemet, får strävsamma team, som följer systemet och utvecklar resultaten av sina processer genom att identifiera, reflektera, utreda orsaker till, och lösa problemen. Lean Sence! Jeffrey K Liker hävdar att systemet går att tillämpa för alla verksamheter i alla kulturer, men medger att det förekommer kulturskillnader mellan olika delar i världen. Vid styrning av införandet gäller det att vara medveten om kulturen och anpassa ledarskapet. Japanska Toyota ledare som hjälper verksamheter i Nordamerika med att implementera systemet har så att säga "silkesvantar" på. De håller på principerna men anpassar styrningen och tar det lite lugnare. Jeffrey K Liker betonar,för alla kulturer, betydelsen av att framgång handlar om människorna i verksamheten, och ledare som förstår detta och passionerat leder genom att utveckla sig själv och sina medarbetere. Betoningen understryks med mr Likers egna slagord It´s all about people Only people can understand costumers needs Only people can think Only people can solve problems Only people can develop processes Only people can care 1.Basera besluten på längsiktigt tänkande, även om det sker på bekostnad av kortsiktiga ekonomiska mål 2.Skapa processflöden som för upp problem till ytan 3.Låt efterfrågan styra, undvik överproduktion 4.Jämna ut arbetsbelastningen 5.Stoppa processen om så behövs för att lösa problem, så att kvaliteten blir rätt från början 6.Standardiserade uppgifter, en bas för ständiga förbättringar och personalens delaktighet 7.Visuell kontroll, inga problem får döljas 8.Använd bara pålitlig väl beprävad teknik som passar personalen och processerna 9.Utveckla ledare som verkligen förstår och lever efter filosofierna, och lär ut till andra 10.Utveckla människor och team som följer filosofierna 11.Respektera parnters och leverantörer genom att utmana dem, och hjälpa dem att bli bättre 12.Gå och se efter med egna ögon för att förstå 13.Fatta beslut långsamt och i samråd, genomför besluten snabbt 14.Bli en lärande organisation genom att ständigt reflektera och ständigt förbättra Katarina Pihl är rådgivare inom Förbättringsforum och finns på Pihl Verksamhetsutveckling,